Sint-Petrusbasiliek Boxtel

Koor en jubilarissen geëerd

20-11-2022

Het Sint-Petruskoor werd door het parochiebestuur in het zonnetje gezet

Op zondag 20 november jl. vierde het Sint-Petruskoor alsnog het 50-jarig jubileumfeest van het gemengde kerkkoor. Dat jubileum was officieel op 28 januari 2021 maar kon wegens de coronaperikelen niet worden gevierd. Nu dus wel, na afloop van de hoogmis in Grand Café Rembrandt. Maar vooraf werd er vanwege het bestuur stilgestaan bij dit heuglijke feit en bij het jubileum van een vijftal koorleden, namelijk Lisette van Oirschot, Marlies Spijkers, Jeannette van Breugel en Trees Pijnenburg. Betsie van Kessel werd postuum ook geëerd en familieleden namen de felicitaties waar.

Na een prachtig gezongen mis, de ‘Kleine Barokmis’, werd door pastoor Geertjan van Rossem kort stilgestaan bij het jubileumfeest. ‘Een koor dat er al meer dan vijftig jaar altijd staat en op een onnavolgbare wijze de gezangen in de hoogmissen verzorgt. Een dik verdiend compliment waard.’ Daarna gaf hij het woord over aan Jos Polman, de vicevoorzitter van het parochiebestuur.

Jos: ‘Wat is een stad of dorp zonder kerk en wat is een kerk zonder koor? De kerk ons Godshuis is de ziel, de goede geest van onze mooie parochie. Waar mensen samenzijn, elkaar ontmoeten geluk en vrede vinden, elkaar waarderen en respecteren.
Het Gemengd Sint-Petruskoor is een belangrijk element in onze parochie, het koor zingt prachtig en geeft een extra dimensie aan de vieringen. Het prachtige orgelspel van Tommy van Doorn de toegewijde dirigent Kees Doevendans zorgen mede daarvoor. En vooral de leden van het koor zelf zorgen voor prachtige zang.

Wij zijn als parochie zeer bevoorrecht met ons koor. De koorzang die u ten gehore brengt is van zeer hoge kwaliteit het is oorstrelend en geeft plezier en een grote mate van rust en vrede in deze prachtige basiliek. Wij ,alle parochianen zijn u allen heel erg dankbaar, u verwarmt onze harten en verblijdt onze ziel. Het koor en haar zang versterkt ons geloof en geeft warmte aan de erediensten.

U bestaat 50 jaar en dat is een bewijs dat u hart heeft voor uw koor en voor de parochie. De kwaliteit van het koor is natuurlijk gebaseerd op uw mooie stemmen maar zeker ook aan de grondige voorbereiding en het vele oefenen, samen met uw dirigent. Wij hopen dat u nog heel veel jaren uw  prachtige muziek in onze  basiliek ten gehore zult brengen.’

Na de toespraak van de vicevoorzitter werden de jubilarissen naar voren geroepen en ontvingen zij van hem een mooi boeket bloemen en natuurlijk de felicitaties. De jubilarissen Lisette van Oirschot, Marlies Spijkers, Jeannette van Breugel en Trees Pijnenburg waren zeer verrast én verguld. Ook Betsie van Kessel werd postuum geëerd en aan familieleden werden de bloemen uitgereikt.
Naast deze vier gouden jubilea zijn er ook nog andere koorleden die iets te vieren hebben. Joke de Nijs en Fons van Heesch zijn veertig jaar lid en Henk van den Hurk en Jan van Boxtel 25 jaar. Hieraan werd in eigen kring aandacht besteed.

Het was een mooie, waardevolle en respectvolle viering en de afsluiting was de bekende kers op de taart. Daarna togen alle koorleden naar Grand Café Rembrandt voor een heerlijke brunch. Een korte foto-impressie is toegevoegd. KLIK op deze link of op de link hieronder en bekijk de foto’s. Veel kijkplezier.

Meer informatie:

Het Sint-Petruskoor in vol ornaat