Sint-Petrusbasiliek Boxtel

Klokken weer bij de tijd

05-05-2023

De klokken van de Sint-Petrusbasiliek zijn weer bij de tijd…

Eén van de wijzerklokken van de Sint-Petrusbasiliek, die van de noordzijde, liep niet goed op tijd. Dan weer wat achter, dan weer bijna goed en weer verlaat. De parochie kreeg er menige vraag over… Wat kan dan toch de oorzaak zijn?

Ons ‘huismeester’, de beheerder van de basiliek Fons van Heesch, ging op onderzoek uit. Hij testte van alles, speurde de techniek na en bekeek de klokken zelf. Het duurde even maar uiteindelijk vond hij de oorzaak. Enkele kraaien waren aan het nestelen op een voor de klok gevoelige plek.

Dat nest in aanbouw verstoorde de mechaniek en dat was de oorzaak. Het kunstwerk in aanbouw werd vakkundig verwijderd en het nog eens bouwen werd door Fons onmogelijk gemaakt.

Ja Fons, zo maak je nog eens wat mee. ‘Och ja’, antwoordde Fons ‘dat hoort er allemaal bij. Het blijft leuk werken in zo’n eeuwenoude kerk met al die verassingen’.

Het kraaiennest in aanbouw