Sint-Petrusbasiliek Boxtel

Duo-concert op Monumentendag

09-09-2023

Lovend applaus voor Thed en Tommy na duo-orgelconcert

Tijdens Open Monumentendag bespeelden Tommy van Doorn en Thed van den Aker de twee orgels van de Sint-Petrusbasiliek in Boxtel. Een unicum. Waar veel mensen op afkwamen.

Zaterdag 9 september was de Sint-Petrusbasiliek in Boxtel de gehele middag geopend vanwege Monumentendag. Waar ook de kerken van Esch en Liempde aan meededen in onze parochie. Dit jaar was in Boxtel de basiliek niet enkel open om te bezichtigen. Maar werd er ook een gratis kerkconcert gegeven.

Van 14.00 tot 15.00 uur was een zeer bijzonder programma: een duo-orgelconcert vanuit Stichting Kerkconcerten Boxtel (SKB). Een unicum in deze tijd. En in de Sint-Petrusbasiliek nog niet eerder vertoond.

Achter het monumentale Smits-orgel zat organist Thed van den Aker, met als registrant Kees Doevendans. En achter het koororgel Tommy van Doorn, organist-titulair van de basiliek, die onder een van de orgelstukken het koororgel verruilde voor het harmonium. Een geniaal hoogstandje dit duo-concert. Want beide organisten wisten elkaar vlekkeloos te vinden in het samenspel en in de afwisseling in de orgelstukken.

Meer dan 80 bezoekers kwamen op het duo-orgelconcert af. Waaronder ook burgemeester Ronald van Meygaarden en pastoor Geertjan van Rossem. Beide heren spraken Tommy en Thed en alle aanwezigen nog warme woorden toe. En loofden de SKB voor de organisatie van dit unicum en met de twee meesterlijke organisten.

Op het programma stonden werken van Antonio Soler (1729-1783), Max Reger (1873-1916), Johann Sebastian Bach (1685-1750), Louis Vierne (1870-1937), Jehan Alain (1911-1940) en Jean Langlais (1907-1991). Op het Smits-orgel en koororgel samen, Koororgel solo en Smits-orgel solo.

Na afloop was er nog een glaasje fris en wijn voor de aanwezigen. En werd er nog ruimschoots nagepraat over de spectaculaire uitvoering door Thed en Tommy.
Die overigens van zeer dichtbij ook in beeld te volgen waren aan de orgels en het harmonium op de videoschermen in de basiliek. Waarvoor dank aan Steven van Groeningen die naast zijn rol als videostreamer ook de mensen verwelkomde in de basiliek als suisse (swies).

Hans van der Haagen, voorzitter van de SKB, leidde de middag in met mooie woorden van welkom aan organisten, burgemeester, pastoor en alle bezoekers. En dankte na afloop eenieder. Waaronder ook het bestuur en de gastvrouwen van de SKB zelf. En nodigt u allen uit voor het volgende orgelconcert op zondag 24 september om 16.00 uur in de Sint-Petrusbasiliek te Boxtel.

Klik op HIER OP DEZE LINK als u naar de foto's wil gaan van het duo-orgelconcert met Thed en Tommy.

v.l.n.r. pastoor Geertjan, organist Thed, organist Tommy, burgemeester Ronald, SKB-voorzitter Hans