Sint-Petrusbasiliek Boxtel

Nieuwjaarsconcert druk bezocht

07-01-2024

Met een cannonade het nieuwe jaar in

Tommy van Doorn bracht een knallend nieuwjaarsconcert ten gehore vanachter het monumentale Smitsorgel. De vele bezoekers waren onder de indruk. En na afloop werd samen het glas geheven onder de beste wensen voor 2024.

Zaterdag 6 januari speelde organist Tommy van Doorn het nieuwjaarsconcert in de Sint-Petrusbasiliek in Boxtel. Het nieuwjaarsconcert is het openingsconcert van een jaarlijkse serie orgelconcerten georganiseerd door Stichting Kerkconcerten Boxtel (SKB) in de Sint-Petrusbasiliek in Boxtel.

In een nieuwjaarsconcert kun je veel kanten op met een programna. Zo kun je terugblikken op het voorbije jaar, het nieuwe jaar feestelijk starten, nog even in de Kersttijd blijven hangen of aandacht schenken aan componisten die in het nieuwe jaar op enigerlei wijze een jubileum te vieren hebben. Al deze facetten kwamen vanmiddag aan bod.

Het was een druk bezocht concert. Met veel bekende gezichten van  concertbezoekers uit 2023. Maar ook met veel nieuwe gezichten. Jongeren en ouderen die wilden komen proeven van de rijke klanken die uit het Smitsorgel ten gehore gebracht kunnen worden.
Nou, die rijke klanken waren voor Tommy geen enkel probleem. Want zet je Tommy achter een orgel, of eender welk toetseninstrument, dan komen de prachtigste muziekstukken en melodieën te voorschijn. Wat een talent!

Ditmaal speelde Tommy werken van Johann Sebastian Bach (1685-1750), Vincent Lübeck (1654-1740), Dieterich Buxtehude (1637-1707), Ernst Friedrich Richter (1808-1879), Hendrik Andriessen (1892-1981), Gabriël Fauré (1845-11924) en Claude Balbastre (1724-1799). Met de bijzondere kanttekening, dat Claude Balbastre 300 jaar geleden geboren werd. Zijn stuk “Cannonade” zorgde voor gepast vuurwerk als slotstuk van dit nieuwjaarsconcert door Tommy. “Of zijn het carbidschoten?” grapt Tommy er zelf bij.
Wat hij daarmee bedoelt, kunt u beluisteren in een opname die tijdens dit concert van Tommy gemaakt is. Door op DEZE LINK te klikken komt u bij de video uit (op Youtube).

Na afloop van het magnifieke concert werd met alle aanwezigen samen het glas geheven op het nieuwe jaar. Veel beste wensen klonken er. En onder het gezellige, vrolijke geroezemoes achter in de basiliek, kwamen zo nu en dan nog wat mensen binnengelopen. Die nieuwsgierig afgekomen waren op de open zijdeur van de kerk, de gezellige klanken en in de schoonheid van de prachtige basiliek een bezoekje kwamen brengen aan de kerststal.

Stichting Kerkconcerten Boxtel verzorgt jaarlijks meerdere orgelconcerten in de Sint-Petrusbasiliek in Boxtel. Met vooraanstaand, gerenomeerde organisten. Waaronder organisten die groot naam hebben in binnen- en buitenland. En met beginnend organisten die nog niet zo veel concerten hebben verzorgd, maar wiens “kleine naam” zeer zeker grootsheid verdient door hun overstijgend orgeltalent.

Het SKB-programma van 2024 is nog in de maak. Binnenkort vindt u hier op de site de datum en organist van het eerstvolgende orgelconcert. Waarvoor van harte welkom.

Organist Tommy van Doorn en de SKB wensen u een Zalig Nieuwjaar