Sint-Petrusbasiliek Boxtel

Expositie Heilig Bloedstichting

13-05-2024

100 jarig jubileum verdient expositie

Zondag 12 mei, na de Hoogmis van 10.30 uur, is een expositie over de Heilig Bloedprocessie geopend. De expositie is ingericht in de Sint-Petrusbasiliek. En zeker de moeite waard om te bezoeken.

Het is precies 100 jaar geleden dat één van de Heilig Bloeddoeken terugkwam naar Boxtel. Op 12 juni 1924 werd de corporale doek door maar liefst 528 Boxtelse mannen in Hoogstraten in België opgehaald en naar de Heilig Hartkerk in Boxtel gebracht. Drie dagen later, op zondag 15 juni 1924, werd de Corporale onder grote belangstelling naar de Sint-Petruskerk gebracht. (Toen nog kerk, nu inmiddels basiliek.) Zondag 26 mei, een week na Pinksteren, is het 100 jaar later dat de Heilig Bloedprocessie voor de veelvoudigste keer door de straten van Boxtel trekt. Een jubileum voor ons allen.

Ter ere van het 75 jarig jubileum van het terugkeren van de Bloeddoek naar Boxtel, 25 jaar geleden, is er een tentoonstelling gemaakt naar het ontwerp van Lucas van Hoek. De tentoonstelling is in der tijd gemaakt door Jan Swinkels. Hij deed dat aan de hand van oude foto’s en documenten. Een hele mooie tentoonstelling. Frans, Franske, Jo en Frans leverden hiervoor belangrijk materiaal.

Wij danken Jan en Annie Swinkels voor deze prachtige tentoonstelling, die nu, achter in deze basiliek wederom te zien is. In verband met het 100 jarig jubileum heeft Steven van Groeningen, onze koster, veel werk verricht de tentoonstelling opnieuw in elkaar te zetten. De heer Jan Swinkels opende de tentoonstelling door het lint door te knippen na de Viering, geassisteerd door de voorzitter van de Heilig Bloedstichting Adrie van Osch.

Klik HIER voor het openen van de fotoalbum.

Heel veel plezier bij het zien van de tentoonstelling! Enkele foto’s van de toespraak en de officiële opening vindt u in het bijgevoegde fotoalbum. Slechts enkele foto’s van de expositie zijn te zien in het album. Natuurlijk niet alles. Maar genoeg om u hopelijk nieuwsgierig te kunnen maken om zelf een kijkje te komen nemen. De expositie is open tot 1 juni. Van harte welkom!

Jan Swinkels opent de expositie geassisteerd door Adrie van Osch (foto's Arnold van den Broek)