Sint-Petrusbasiliek Boxtel

Duo-concert was grandioos

02-06-2024

Een uitdagend samenspel van trombonist en organist

Zondag 2 juni vond een uniek duo-concert plaats in de Sint-Petrusbasiliek in Boxtel. Een organist en trombonist wisten elkaar naadloos te vinden in muzikaal samenspel. De bezoekers werden er stil van.

Op zondag 2 juni brachten Joram van Ketel en Iddo van der Giessen een duo-concert ten gehore in de Sint-Petrusbasiliek in Boxtel. Joram, op trombone, en Iddo, wisselend achter het Smits-orgel en het Verschueren-orgel (het “koororgel”), waren genodigd door de Stichting Kerkconcerten Boxtel (SKB) een concert te verzorgen. Beide jonge mannen studeerden aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag.

Sinds 2016 vormen Joram en Iddo een avontuurlijk duo op trombone en orgel. De twee weten elkaar naadloos te vinden. Ze prikkelen elkaar in de muziek, dagen elkaar uit en vullen elkaar aan, wat leidt tot de meest prachtige muzikale composities. In het grote, bombastische. En in het kleine, subtiele. Van oude mesesterwerken tot vrije improvisatie. Iddo en Joram gaan in iedere ruimte het avontuurlijke spel met elkaars durf, instrumenten en akoestiek graag aan. En dat was te horen! Een adem benemend spel. Een concert waar ieder stil van werd. En wat normaal niet passend is tijdens een cocert gebeurde hier meermaals: een luid geapplaudiseer.

Joram begon met een trombone-improvisatie. Waarna Iddo het overnam op het Smits-orgel met een Toccata et Fuga van Johan Sebastian Bach. De bezoekers werden gevraagd zich te verplaatsen van stelen in het middenpad van de basiliek (met zicht op heen groot scherm dat mee liet kijken met de organist boven) naar stoelen voor het altaar met zicht op het koororgel voor een intiemere setting. Het programma vervolgde daar met samenspel van trombone en orgel. Werken vam Alexandre Guilmant en Ralph Vaughan Williams werden uitgevoerd. Met wel een heel bijzonder slotstuk hier: Tijdens een duo-improvisatie verliet Iddo het orgel en ging zijn weg naar het Smits-orgel boven. Ondertussen speelde Joram verder. Het publiek was aangenaam verrasd en nieuwsgierig naar wat er hier gebeurde. Iddo viel in vanachter het Smits-orgel. Er volgde een korte duet en vervolgens was het Joram die zich langzaam richting het Smits-orgel begaf. Zo nu en dan stilstaand en op zijn trombone invallend en meespelend in duet. Uiteindelijk eindigde Joram recht onder het Smits-orgel en maakten beiden heren hun meesterlijk duo-improvisatie af.

Een duo-concert met trombone en orgel was nog niet eerder ten gehore gebracht bij de SKB-concerten. Maar dit… Het was magnifiek, spectaculier grandioos en geniaal tegelijk. Een ieder was diep onder de indruk. Niet alleen van de uitvoering in handeling maar daarbij vooral ook van het grote talent van kwaliteit in spelen.

De slotstukken waren uit hand van César Franck (waaronder het welbekende Panis Angelicus) om te eindigen met een Toccata van Leon Boëlmann. Bij deze drie stukken speelde Joram boven bij het Smits-orgel.

Een bijzonder concert waarbij tijdens het drankje achteraf met organist, trombonist, bezoekers en SKB-team nog volop en vrolijk over nagepraat werd.

Het volgende concert van Stichting Kerkconcerten Boxtel is op zaterdag 6 juli om 14.00 in de Sint-Petrusbasiliek in Boxtel, waar alle SKB-concerten plaatsvinden. Waarvoor van harte uitgenodigd!

Joram van Ketel met trombone en Iddo van der Giessen de organist