Sint-Theresiakerk Lennisheuvel

Zeer geslaagde Sint-Theresiadag

25-09-2022

We kunnen terugzien op een fantastische dag in Lennisheuvel

Een goed gevulde Sint-Theresiakerk, waarin pater Mart Lemmens voorging en bij zijn openingswoordje pastor Harrie van den Tillaart speciaal welkom heette. Mooie inspirerende gezangen door het Sint-Theresiakoor en het koor Lencante. Stilstaan bij de Vredesweek, waarbij de kerkgangers een vredeswens opschreven. De inzegening van het Sint-Theresiabeeld en een gezellig samenzijn voor alle parochievrijwilligers in de nieuw aangelegde kerktuin. Dat is in het kort hoe vandaag zondag 25 september 2022 in ons kerkdorp Lennisheuvel de Sint-Theresiadag werd gevierd en de vele parochievrijwilligers van de geloofsgemeenschap Lennisheuvel werden bedankt. Tel daarbij op het fraaie zonnetje en de Contactgroep Lennisheuvel kan terug zien op een fantastische dag.

Het deed velen goed dat pastor Harrie van den Tillaart op deze bijzondere dag in ons midden was. Zoals gezegd pater Lemmens stond er bij stil. In zijn preek legde Lemmens de link met de Vredesweek waarbij de oorlog in Oekraïne belicht werd. Hij riep de kerkgangers op om een vredeswens in de Vredesboom te plakken. En daar werd massaal gebruik van gemaakt. Zo zelfs dat de boom 'vele vredesblaadjes' in deze herfst moest laten vallen.

Na de stemmige viering waarin Nederlandse en Latijnse gezangen werden afgewisseld, werden de kerkgangers door Chris Snik -voorzitter van de Contactgroep Lennisheuvel- verzocht om mee naar buiten te gaan voor de inzegening van het Sint-Theresiabeeld. Het was Henk Renders die het beeld in 2015 veilig stelde bij het onttrekken van de eredienst van de (voormalige) Heilig Hartkerk en liet herstellen. Daarvoor deed het beeld dienst in het Sint-Ursulaklooster, waarbij Chris Snik nog opmerkte dat zijn tante zuster van 93 het beeld nog in het klooster heeft zien staan.

Pater Lemmens zegende niet alleen het Sint-Theresiabeeld dat een mooi plekje in de tuin heeft gekregen, maar ook de vele kerkgangers en vrijwilligers van de geloofsgemeenschap Lennisheuvel. Wat dat laatste betreft ontlokte dit de pater de volgende woorden. "Zo'n drie keer per jaar mag ik ook gelovigen met wijwater besprenkelen en dat is me een waar genoegen." Hij kreeg daarmee de lachers op zijn hand.

Na de inzegening van het beeld was er koffie of thee met ontzettend lekkere cake van de overburen en werd de ochtend op een plezierige wijze voortgezet in de fraaie kerktuin, naar een ontwerp van Nelleke de Langen. In de tuin zijn aan de twee bloemperkjes twee gedecoreerde hekjes geplaatst afkomstig uit het voormalige Magere Josje -de Maria Reginakerk- In de hekwerken zijn de letters van de vier evangelisten te zien.

Na het middaguur werden de bezoekers getrakteerd op een heerlijk kopje soep met diverse broodjes. Voor elk wat wils. Rond de klok van half twee ging iedereen voldaan huiswaarts en zag de Contactgroep Lennisheuvel dat het goed was.

Nogmaals, het was een geslaagde dag tijdens welke ook de ontmoeting centraal stond. Klik op deze link of op de link hieronder en bekijk de foto-impressie.

Meer informatie:

Voorblad misboekje Theresiadag 25 september 2022