Sint-Theresiakerk Lennisheuvel

De adventsactie 2023

04-12-2023

De adventsactie

Zoals andere jaren gaan we in deze periode als voorbereiding op Kerstmis, uw aandacht vragen voor de adventsactie. Deze actie duurt van 30 november t/m 22 december in dit kalender jaar. Het thema van dit jaar is: Alle kinderen mogen kind zijn.

Ieder kind heeft recht op een gezond leven, op een opleiding en bescherming. Het klinkt vanzelfsprekend, maar toch zijn er wereld wijd maar liefst 160 miljoen kinderen die niet of nauwelijks naar school gaan. In plaats van onbezorgd te spelen en te leren, maken zij lange dagen om wat geld te verdienen, vaak onder gevaarlijke en ongezonde omstandigheden.

Denk aan kinderen die in de mijnbouw werken, in fabrieken of in de brandende zon op plantages. De kans dat deze kinderen later een goed inkomen kunnen verdienen en aan het zware, onderbetaalde werk kunnen ontsnappen is klein: ze hebben immers nauwelijks tot geen gelegenheid gehad een opleiding te volgen. Dit jaar besteedt Adventsactie daarom extra aandacht aan het belangrijke onderwerp kinderarbeid.

Jaarlijks steunt de Adventsactie projecten die zich richten op kinderen en jongeren die meewerken om het gezinsinkomen te verbeteren en daarom niet of nauwelijks naar school gaan. Dit jaar zet de Adventsactie 4 projecten extra in de schijnwerpers, waaronder:

Onderwijs voor kinderen in baksteenfabrieken in India

Het werk in baksteen fabrieken in India is zwaar en ongezond, helemaal voor kinderen. Ze maken lange dagen en gaan niet naar school. Op speciale crèches en scholen bij de fabrieken krijgen de jonde kinderen een opleiding, gezond eten en goede zorg.

Tijdens de vieringen in onze Theresia-kerk in de Adventsperiode wordt speciale aandacht besteed aan deze groep kinderen. In een van de vieringen wordt voor Adventsactie gecollecteerd en er wordt een bus achter in de kerk geplaatst waarin u, uw gave kunt doneren. Er liggen zakjes om uw geld in te doen. Daarbij ligt promotie materiaal dat u mee mag nemen.

Daarnaast zal diaken Pierpaolo de schoolkinderen in de kerk ontvangen en hun voorbereiden op het komende Kerstfeest. Ook het project komt dan aan de orde.En verder wordt er een kribbe achter in de kerk geplaatst waarin u levensmiddelen en drogisterij artikelen kunt geven.

Dank voor uw aandacht en gaven voor dit project,

Anne-Mieke Coolen, namens de MOV-groep.

Doneer

Ziek zijn al erg genoeg