Sint-Theresiakerk Lennisheuvel

Kerstwensjes en bakstenen

08-01-2024

Kerstwensjes van de schoolkinderen in de kerstboom in de Sint Theresiakerk

Vlak voor kerstmis hebben alle kinderen van de Theresiaschool een bezoek gebracht aan de kerststal in de St. Theresiakerk. Ze kregen daarbij uitleg van diaken Pierpaolo Flesia. Hij vertelde hen over het kerstverhaal en het bleek dat de kinderen zelf al veel wisten te vertellen over de betekenis van kerstmis. Zoals de geschenken, die de 3 koningen en de herders meebrachten voor het kindje Jezus: goud wierook, mirre en muziek. Ook de kinderen brachten geschenkjes in de vorm van kerstwensjes voor ons allemaal mee, die ze van tevoren op school hadden gemaakt. Ze hingen de wensjes in de grote kerstboom die voor in de kerk stond. De wensjes gingen onder andere over vrede in de wereld en het stoppen van de oorlog in Oekraïne en Gaza.

Bovenbouwkinderen van de basisschool bedenken rechten die voor ieder kind moeten gelden

Bij hun bezoek aan de kerk brachten de bovenbouwleerlingen ook hun bijdrage aan het Adventsproject mee. Dit project gaat over de rechten die ieder kind verdient maar die de kinderen uit arme landen vaak niet krijgen. Als voorbeeld was gekozen voor kinderen uit Pakistan die vaak onder mensonwaardige omstandigheden in baksteenfabrieken moeten werken. De bovenbouwleerlingen bedachten zelf rechten die voor ieder kind zouden moeten gelden, schreven dit op een baksteen van papier en brachten deze “baksteenmuren” mee naar de kerk, zodat alle bezoekers ze konden lezen.

Het was mooi dat deze activiteit weer kon plaatsvinden.

Contactgroep geloofsgemeenschap St.-Theresia

Doneer