In en om de torens: april

01-04-2015

Nieuws van in en om de toren

Op woensdag 1 april vond de vierde vergadering van het bestuur van de Heilig Hartparochie van dit jaar plaats. Naast een aantal huishoudelijke aangelegenheden werden de volgende zaken besproken en/of besloten.

Pastorale zaken
Lopende projecten met jeugdigen worden kort toegelicht: de vieringen van de Eerste H. Communie, de vormselvieringen, de excursies van de kinderen van de basisscholen en andere. Op 10 april a.s. is er een tieneravond in Boxtel.
In het najaar wordt en weer een inspiratiebijeenkomst georganiseerd voor de leden van het bestuur, de commissies en mogelijk andere betrokkenen.
De inzegening van de nieuwe Mariakapel bij de voormalige H. Hartkerk vindt op Hemelvaartsdag, donderdag 14 mei, plaats.

Algemene zaken
Het afscheid van pastor Richard Niessen vindt op zondag 20 september a.s. plaats in de Sint Petrusbasiliek. Op die dag zijn er geen vieringen in de andere kerkdorpen.
De vakantieregeling voor het pastoraal team gaat enkele weken eerder in. Dit in verband met het emeritaat en de verhuizing van pastor Richard Niessen. De zomerregeling gaat daarom al in tijdens het weekend van 13 en 14 juni en duurt tot en met 25 augustus 2015.

Personele bezetting Secretariaat Pastoraal Centrum
Omdat een van de personeelsleden met ziekteverlof is en omdat er door de fusie nogal wat extra werk op het secretariaat is, wordt zo spoedig mogelijk een professionele ondersteuning, dus vervanging  gezocht. Ook vrijwilligers zullen blijven ondersteunen. Daarnaast is het bestuur een traject gestart dat de toekomstige invulling van de personele bezetting is beeld moet gaan brengen.

Tussenrapportage financiële stand van zaken
Op maandag 22 juni wordt er een informatieavond gehouden voor alle parochianen van de Heilig Hartparochie. Deze vindt plaats in de aula van het Baanderherencollege en begint om 19.30 uur. Op die avond worden de vorderingen van het bestuur en de commissies toegelicht en wordt een zo goed mogelijk inzicht gegeven in de financiën.

Structureel onderhoud kerkorgels van de parochie
De besprekingen zijn voor een deel afgerond. Het onderhoud van het Smitsorgel van de Sint Petrusbasiliek komt voor drie jaren in handen van de orgelbouwer Pels & Van Leeuwen. Het ‘dagelijks’ onderhoud van dit en alle orgels in de kerkdorpen geschiedt door de beide organisten Tommy van Doorn en Hans van der Haagen. Het (groot) onderhoud van de andere orgels is nog onderwerp van gesprek en zal eerst komende zomer zijn beslag krijgen.

Actie Kerkbalans (2016)
Een ad hoc commissie gaat het komende half jaar studeren op een mogelijke andere, aangepaste opzet (invulling en vormgeving) van de Actie Kerkbalans. Hoofddoel is de relatie met onze parochianen verstevigen en personaliseren en natuurlijk de opbrengsten verhogen.

Voortgang herbestemming H. Hartkerk
Het ingezette beleid krijgt volgens afspraak steeds verder vorm. Op vrijdag 17 april a.s. is er weer een bijeenkomst van het Platform. We houden u op de hoogte van de ontwikkelingen.

Carillon van de Sint Petrusbasiliek
Het voornemen van het bestuur is om het verzamelen van de benodigde gelden ten behoeve van de restauratie van dit carillon onder te brengen bij de Stichting Behoud Sint Petrusmonumenten. Een groot deel van het benodigde geld heeft het bestuur al verworven en kan hiertoe worden aangewend.

Aanpassen van verzekeringen
Nu alle verzekeringen van de parochie en het mogelijk onderbrengen ervan in beeld zijn gebracht worden hierover besluiten genomen. De herstructurering levert een aanzienlijke besparing op en zaken en personen zijn beter verzekerd.

Mechanisch begraven op de kerkhoven
Op voorstel van de Commissie Begraafplaatsen wordt het mechanisch begraven definitief aanbesteed. De uitvoering betreft voorlopig twee begraafplaatsen; in de toekomst kunnen er andere kerkhoven aan worden toegevoegd.

Nieuwe website: www.heilighartparochie.nl
Het bouwen van de website heeft wegens ziekte enkele weken vertraging opgelopen. Pasen is dus niet gehaald. Thans wordt er hard aan gewerkt. Het streven is om de nieuwe website einde april ‘in de lucht’ te brengen. Er is alsnog geregeld dat het laatste nieuws in de tussentijd kan worden gevolgd op alle vier de huidige websites en de tijdelijke site: www.bell-parochie.nl.

Vormgeving van een mogelijk parochieblad
Hierover heeft het bestuur nog geen besluit genomen. Deze problematiek wordt eerst besproken in het Contactberaad; hun advies wordt gevraagd. De eerstvolgende vergaderingen van het Contactberaad zijn op 8 april en 3 juni 2015.

Het bestuur van de Heilig Hartparochie