Jona-cantate zeer geslaagd

28-04-2015

Geslaagde 'Jona-cantate' in voormalige Heilig Hartkerk

Op zondag 26 april opende de Heilig Hartkerk voor het eerst weer haar deuren sinds de onttrekking aan de eredienst in januari van dit jaar. In een volle kerk verzorgde de stichting Anisymuz op deze middag de Jona-cantate, die door René van Loenen is geschreven en op muziek gezet door Alfons van der Mullen. Het is een modern klassiek stuk dat is geïnspireerd op het Bijbelverhaal van Jona en de walvis. De middag is gezamenlijk georganiseerd door de Protestantse Gemeente Boxtel en de Heilig Hartparochie en is mede bedoeld als een 'dank je wel' voor de vele vrijwilligers van beide kerken die voor deze middag zijn uitgenodigd.

De cantate is boeiend en biedt volop afwisseling. Het verhaal wordt dramatisch gebracht door koren, solisten en een orkest van strijkers en houtblazers. Het stuk klinkt modern, maar kent herkenbare frasen en structuren, waarbij de muziek de inhoud van het verhaal versterkt. De teksten van het grote koor reflecteren op het verhaal. Sterke elementen vormen de begeleiding van de solisten door klarinet en piano. Een perfecte vondst is een klein vrouwenkoor dat in de zijbeuk is opgesteld en dat de stem van God vertolkt, begeleid door blokfluiten, inclusief manshoge grootbas-blokfluiten.

In de cantate is een grote rol weggelegd voor de verteller die goed verstaanbaar is in de kerk. De persoon Jona is een boze en schurende spreekstem die goed de menselijke worsteling weergeeft. De cantate is eigenlijk schrijnend actueel. In het Bijbelverhaal reist Jona immers naar Ninevé, het huidige Mosul dat recentelijk door IS is verwoest. Ook de laatste zin – “Sluit niemand uit!” – roept de tragiek op van het actuele vluchtelingenprobleem.

Al met al een indrukwekkende cantate onder de muzikale leiding van Marijn Slappendel en een zeer geslaagde middag, met een hapje en drankje na afloop. Een middag die bovendien laat zien dat de voormalige Heilig Hartkerk uitstekende mogelijkheden biedt voor muzikale uitvoeringen.

Zie voor meer foto;s de fotoreportage in het hoofdstuk 'Fotoalbums', 'Gebeurtenissen 1015', of klik op deze link.

De voormalige H. Hartkerk was goed gevuld