In en om de torens: mei

11-05-2015

Op donderdag 7 mei jl. vond de vijfde vergadering van het bestuur van de Heilig Hartparochie van dit jaar plaats. Naast een aantal huishoudelijke aangelegenheden werden de volgende zaken besproken en/of besloten.

Pastorale zaken
Op donderdag 14 mei wordt de ‘nieuwe’ Mariakapel naast de voormalige H. Hartkerk ingezegend. De plechtigheid begint om 15.30 uur. Alle voorbereidingen verlopen volgens planning.
In het kader van de oecumene wordt een drietal initiatieven met de Protestantse Gemeenschap verkend en zo mogelijk opgezet.

Algemene zaken
Er is nog één vacature in het parochiebestuur. Het bestuur wil deze bij voorkeur met een vertegenwoordiger van het Kerkdorp Lennisheuvel invullen. Er wordt ook breder gezocht.

Informatieavond parochianen
De informatieavond voor de parochianen is op woensdag 24 juni a.s. in gemeenschapshuis ‘De Walnoot’ in Selissen. De bijeenkomst begint om 19.30 uur. Het programma is rond en wordt thans door meerdere personen voorbereid.

Verhuurprijzen kerken en andere ruimten
De verhuurprijzen van de basiliek, de kerken, de voormalige H. Hartkerk en het Koetshuis worden voor het jaar 2015 vastgesteld. Deze verhuurbedragen kunt u vinden in het hoofdstuk ‘Financiën”.

Voortgang herbestemming H. Hartkerk
Het bestuur heeft besloten de voormalige H. Hartkerk nu concreet in de verkoop te doen. Hierover zijn werkafspraken gemaakt.
De inboedellijst van de voormalige kerk wordt in de komende weken bijgewerkt. In een volgende vergadering worden hierover beslissingen genomen.

Drainage Kerkhof Kerkdorp Liempde
Op voorstel van de Commissie Begraafplaatsen wordt de drainage van het voorste gedeelte van het kerkhof van het Kerkdorp Liempde binnenkort aanbesteed. De uitvoering zal nog in deze zomer plaatsvinden.

Tarieven en voorschriften van de begraafplaatsen
De tarieven voor alle onderscheidenlijke begraafplaatsen blijven voor 2015 onveranderd gehandhaafd.
In de loop van 2015 worden nieuwe, overall tarieven vastgesteld inclusief een eventuele overgangsregeling als dit nodig c.q. wenselijk is. Deze nieuw vast te stellen tarieven worden dan per 1 januari 2016 van kracht.

Nieuwe website: www.heilighartparochie.nl
Vooral het inrichten en vullen van de website neemt meer tijd in beslag dan voorzien. De nieuwe website wordt nu definitief op zondag 31 mei a.s. na afloop van de gezamenlijke eucharistieviering in de Sint Petrusbasiliek gepresenteerd. Vooralsnog kan het laatste nieuws in de tussentijd worden gevolgd op alle vier de huidige websites en de tijdelijke site: www.bell-parochie.nl.
Inmiddels heeft het bestuur een Redactiestatuut voor de website vastgesteld.

Nieuwe Facebookpagina Heilig Hartparochie community
Het ontwerp van de Facebookpagina is klaar en door het bestuur goedgekeurd. Op basis hiervan wordt nu de echte pagina gemaakt. Deze gaat tegelijkertijd met de website ‘in de lucht’.

Vormgeving van een mogelijk parochieblad
Het bestuur heeft om meerdere, uiteenlopende redenen besloten om geen parochieblad uit gaan te geven. Evenmin een eventuele nieuwsbrief. Hiervoor zijn de mensen, mogelijkheden en middelen té beperkt en/of niet aanwezig. Alle energie worden gestoken in een goede berichtgeving in het Brabants Centrum, de website(s) en Facebook. Tevens blijft de informatievoorziening in het ‘Essche blad en in ‘Rondom Kerk en Orion’ gehandhaafd.
In juni verschijnt daarom de laatste editie van het parochieblad van de voormalige Sint Jans Onthoofding Parochie Liempde. Hierin wordt meer informatie verstrekt.

Adverteren op de website
Het bestuur heeft besloten om de adverteerders van de Ontmoeting een plek te geven op de nieuwe website. Natuurlijk kunnen ook andere hier terecht. Deze mogelijkheid worden in de komende weken verder uitgewerkt.

Voortaan een Jaargids
Als extra naslagwerk voor de parochianen wordt een Jaargids in het leven geroepen. De eerste gids, Jaargids 2016, zal volgens planning in december 2015 verschijnen.