In en om de torens: juli

06-07-2015

Op donderdag 2 juli jl. vond de zevende vergadering van het bestuur van de Heilig Hartparochie van dit jaar plaats. Naast een aantal huishoudelijke aangelegenheden werden de volgende zaken besproken en/of besloten.

Informatief gesprek met de Stichting Sint Petrus Monumenten
Voorafgaand was er een informatief gesprek met de leden van de Stichting Sint Petrusmonumenten. Het nieuw vormgegeven bestuur streeft 3 doelstellingen na:
1. De ‘drempel’ tot de Sint Petrusbasiliek verlagen en er meer een open monument van maken.
2. Gelden generen ten behoeve van de instandhouding van de basiliek als Nationaal Monument.
3. De restauratie en de heringebruikname van het monumentale carillon van de basiliek.
Het bestuur ondersteunt alle voorgenomen plannen van de nieuwe stichting en wenst hen met de uitvoering ervan veel succes.

Musical: ‘Jesus Christ in Concert’
Voorafgaand was er ook een gedachtewisseling met enkele leden van de werkgroep die meerdere uitvoeringen in 2016 van de musical ‘Jesus Christ in Concert’ wil voorbereiden. Het bestuur is enthousiast over de plannen en biedt allerwegen hulp aan, ook in financiële zin. U wordt op de hoogte gehouden van de verdere ontwikkelingen.

Jubilea binnen de parochie
Het aandacht geven aan en/of het vieren van  jubilea binnen de nieuwe parochie is nogal verschillend. Aan de Commissie Personeel & Organisatie wordt gevraagd om in het najaar een uniform beleid hiervoor te ontwikkelen.

Project: Praise & workship-avond in Boxtel
Het project Praise- en workship te houden op donderdag 16 juli wordt verder toegelicht en besproken. Het vindt in Boxtel plaats met de Letse band Ex Animo. De avond begint om 19.00 uur en duurt tot circa 21.30 uur en vindt plaats in de Sint Petrusbasiliek.

Interieur voormalige H. Hartkerk
Deze worden verder in beeld gebracht zodat na de zomervakantie voor alle stukken een mooie nieuwe plaats kan worden gezocht en gevonden.

Informatieavond parochianen
Ook naar de mening van het bestuur is deze avond in goede aarde gevallen en prima geslaagd. Tijdens en na de avond van 24 juni in de Walnoot werd het bestuur en bestuursleden ook door de ruim 70 parochianen bedankt en gecomplimenteerd. De presentatie van de avond ‘hangt aan”: ‘Bestuur’, paragraaf ‘Documenten’ en aan het ‘Archief’ van 2015.

Vrijwilligers(mid)dagen
Het bestuur heeft besloten deze bijeenkomsten, als dank aan de vrijwilligers voor hun inzet, op de gebruikelijke wijze binnen de 4 kerkdorpen te laten organiseren door de 4 contactgroepen. In het najaar wordt een nieuw, uniform beleid voor de parochie ontwikkeld en met de contactgroepen besproken.

Vaststellen Jaarrekeningen 2014
De Jaarrekeningen 2014 van de 4 voormalige parochies (nu kerkdorpen) als mede enkele andere worden door het bestuur vastgesteld. U vindt deze jaarrekeningen in het hoofdstuk: ‘Financiën’ in de paragraaf ‘Jaarrekening 2014’ van de parochie en van elk kerkdorp afzonderlijk een enkele voorzien van een toelichting.
Bespreking eerste kwartaalcijfers 2015
De eerste kwartaalcijfers van de Heilig Hartparochie van 2015 worden besproken. Deze cijfers zijn al redelijk bevredigend én zijn hoopgevend. Op basis hiervan wordt voor het begrotingsjaar 2016 een aantal uitgangspunten voor de op te maken en vast te stellen begroting vastgesteld.

Voortgang (herbestemming) kerkelijke gebouwen
De ontwikkelingen worden besproken: de voorgenomen verkoop van de voormalige H. Hartkerk, met gronden en pastorie, de (bestemmings)mogelijkheden van de pastorie Liempde en het tussentijds gebruik van de H. Hartkerk.

Drainage Kerkhof Kerkdorp Liempde
De drainage van het voorste (oude) gedeelte van het kerkhof van het Kerkdorp Liempde wordt binnenkort aanbesteed. De uitvoering zal nog in deze zomer en dit najaar plaatsvinden.

Contactberaad en Contactgroepen
Het verslag van de vergadering van het Contactberaad wordt besproken. Het bestuur verheugt zich over de positieve sfeer die er binnen de groep heerst en de zorgvuldigheid waarmee zaken worden opgepakt: complimenten.