In en om de torens: september

10-09-2015

Op donderdag 3 september jl. vond de achtste vergadering van het bestuur van de Heilig Hartparochie van dit jaar plaats. Naast een aantal huishoudelijke aangelegenheden werden de volgende zaken besproken en/of besloten.

Afscheid Richard Niessen
A.s. zondag 20 september nemen we afscheid van Richard Niessen als pastoor van de parochie. Het afscheid is om 10.30 uur in de Sint Petrusbasiliek. Hij blijft de komende tijd als emeritus pastoor zijn hulp en diensten aanbieden.

Parochieavond op 21 oktober 2015
Deze inspiratieavond is op woensdagavond 21 oktober a.s. Als spreker is de Benedictijner pater Marc Loriaux uitgenodigd. Het thema is onder voorbehoud: ‘Wat kunnen we voor elkaar betekenen’. De bijeenkomst vindt in gemeenschapshuis De Walnoot plaats en begint om 19.30 uur.

H. Missen vanaf 1 januari 2016
Mede omdat onder andere de beschikbaarheid van het aantal priesters afneemt wordt bezien op welke wijze invulling kan worden gegeven aan het verzorgen van H. Missen in de vier kerkdorpen. Mede op basis van de adviezen van het Contactberaad en het Bestuur stelt het Pastoraal team een schema op. Zo gauw dit klaar is wordt dit bekendgemaakt.

Evangelisatie vanaf de basis
Het Pastoraal team is aan het nadenken over hoe de jongeren nog meer betrokken kunnen worden bij de parochie en de vieringen. En ook hoe geloofsvorming en -verdieping kan worden opgepakt.

Beleid extra collecten gereguleerd
Er zijn de afspraken op papier gezet ten aanzien van de opzet, invulling en uitvoering van extra collecten voor een goed doel op het einde van uitvaartdiensten en/of avondwaken. Deze zijn met alle betrokkenen gecommuniceerd.

Financiën
Er is een aantal activiteiten in gang gezet: een efficiëntere opzet van kopiëren, het vormgeven van de financiële administratie, het opnieuw bekijken van de verzekeringen, het kritisch bekijken van diverse uitgaveposten, het extra gelden genereren via de stichting Sint Petrus Monumenten voor de basiliek en veel andere zaken. De Commissie Financiën heeft er de handen vol aan.

Vastgoedbeheer
Een aantal zaken is geregeld: in de vergadering van 1 oktober is de eindpresentatie van Dedato ten aanzien van de verkenningen van en om de voormalige H. Hartkerk en -pastorie en de quickscan van de pastorie van Liempde, beide pastorieën zijn thans bewoond, verkoop van de drie objecten is bij het REA (adviesorgaan van het Bisdom) aangevraagd en de coördinatie van het hele traject is intern geregeld.

Contactpunt Liempde
Als de pastorie van Liempde binnen afzienbare tijd wordt verkocht is er in Liempde geen contactpunt meer voor de parochianen. Het bestuur heeft de Contactgroep Liempde gevraagd om vóór 31 december 2015 met voorstellen voor een eigen contactpunt te komen.

Adverteren via onze website www.heilighartparochie.nl
Dit wordt vanaf 1 oktober 2015 mogelijk en alle zaken zijn hiervoor voorbereid: de inrichting van de websites zelf, de benodigde documenten en brieven én afspraken over de advertentiewerving. Het zoeken van adverteerders wordt zo snel mogelijk opgestart.

Drainage Kerkhof Kerkdorp Liempde
De drainage van het voorste (oude) gedeelte van het kerkhof van het Kerkdorp Liempde is aanbesteed en de coördinatie is geregeld. We wachten nog op enkele formele zaken. De uitvoering begint na Allerzielen, waarschijnlijk op 3 november 2015. Voor de kerst is het project dan afgerond.

Contactberaad en Contactgroepen
Het verslag van de vergadering van het Contactberaad is besproken. Het bestuur verheugt zich over de positieve sfeer die er binnen de groep heerst en de zorgvuldigheid waarmee zaken worden opgepakt: complimenten. Het verder completeren van de Contactgroep Boxtel wordt een extra impuls gegeven.