In en om de torens: maart

07-03-2016

Op donderdag 3 maart jl. vond de derde vergadering van het bestuur van de Heilig Hartparochie van dit jaar plaats. Naast een aantal huishoudelijke aangelegenheden werden de volgende zaken besproken en/of besloten.

Pastorale zaken
De voorbereidingen voor de vieringen in de Goede week zijn in volle gang. Er zijn nogal wat belangstellenden voor de bedevaart naar Kevelaer: tot nu toe 26 parochianen.

Bestuurszaken
De contactpersonen in elke Contactgroep vanuit het bestuur zullen zo mogelijk de vergaderingen van de Contactgroepen gaan bijwonen. Hierdoor wordt de interactie tussen het bestuur en de Contactgroepen bevorderd.

Financiële zaken
Het heeft nogal wat tijd gekost maar een nagenoeg alles omvattend financieel document is vastgesteld. Hierin worden veel zaken aangaande de financiële inrichting en administratie binnen de parochie en de geloofsgemeenschappen geregeld. Dit document wordt in de komende maanden binnen de Contactgroepen toegelicht en in het najaar van 2016 geëvalueerd.

Overleg met de Stichting Petrusmonumenten (SPM)
Deze stichting heeft onder meer als doel de basiliek als zijnde een monument te promoten en dus onder de aandacht van de inwoners te brengen. Dit gebeurt onder meer door het organiseren van niet-kerkelijke activiteiten in en om de basiliek. De kerkelijke hebben natuurlijk altijd voorrang. De SPM heeft ook de opdracht op zich genomen om het carillon te restaureren en in volle glorie te herstellen.
Op dit ogenblik voert het bestuur overleg met het bestuur van de genoemde SPM en worden onderlinge afspraken vastgelegd. We houden u op de hoogte.

Klimaatbeheersing in het Pastoraal Centrum
De koude- en warmtehuishouding in het Pastoraal Centrum is niet goed. Aan oplossingen wordt gewerkt en de eerste ideeën wordt verwerkt in een samenvattend overzicht. Het bestuur wil in de aprilvergadering hierover een besluit nemen.

Tarieven begraafplaatsen Heilig Hartparochie
Deze zijn weer besproken omdat ze nog verder op elkaar zouden worden afgestemd. Tot een verdere afstemming en een langere overgangsregeling is in februari al besloten. Deze zaken worden nu door de Commissie Begraafplaatsen uitgewerkt zodat de tarieven in de aprilvergadering kunnen worden vastgesteld.