Voor de laatste keer

29-04-2016

Een laatste bijdrage

Dit jaar heb ik op een bijzonder intense manier Pasen mogen vieren. Drie gegevenheden versterkten elkaar. Als eerste het feit dat ik de hele Goede Week in de kathedrale basiliek van Sint Jan mocht vieren. Deze kerk is altijd mooi, in de avond, in de nacht en in de morgen. Het tweede dat de Goede Week in de Sint-Jan bijzonder maakt is de Schola Cantorum. Zij doen de gelovigen in de traditie staan. Het koor trekt je binnen in het geheim, de kleur en de zin van iedere dag. Die werkelijkheid is door de eeuwen heen opgebouwd.

Nu ik deze Goede Week voor het laatst vierde als bisschop van ’s-Hertogenbosch was de onderlinge verbondenheid groot. Deze omstandigheden deden me intens staan in het paasmysterie. Het lijden, de dood – realiteiten in ieders leven – maar vooral het nieuwe leven dat Christus ons bracht, gaf me een intense vreugde. Dat nieuwe leven is gebaseerd op de verrijzenis. “Hij is niet hier, Hij is verrezen.” De verrijzenis van Jezus is niet te verstaan als een mirakel van een lijk dat tot leven komt. Jezus is opgestaan uit de dood met een verheerlijkt lichaam. Hij is dezelfde en tegelijk totaal anders. Hij verschijnt. Men herkent Hem niet direct. Door de liefde is Hij te herkennen. Heel geleidelijk begrijpen de apostelen dat dit nieuwe leven van Jezus ook voor hen en voor alle mensen open ligt. Het vraagt om geloof en om de doop. Daarin keren we ons af van het oude leven, en in de kracht van de Heilige Geest mogen we nieuw gaan leven. Wat in de doop gevierd wordt, kost vaak een leven om het werkelijk te kunnen bevatten.

In deze tijd omgeeft mij de rijkdom van de paasgenade. Ik ben er dankbaar voor dat ik het geloof heb mogen bewaren en de hoop levend heb kunnen houden. Dit kan een mens niet alleen. Dit heb ik te danken aan u die met mij, in welke kring of in welke omstandigheden ook, de weg van leven gaat. Bijzonder is dat de liefde ons ten deel valt. Met velen uit het verleden durf ik te zeggen: God heeft ons het eerst liefgehad vanuit zijn barmhartigheid. Hij trekt u en mij binnen in de liefde die er is tussen de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Aan het einde van de paasviering heb ik gezegd: “Misschien is het wel de laatste keer in mijn leven dat ik zo mooi Pasen heb kunnen vieren. De kathedraal en de Schola zijn uniek.” Wat ik zei, heb ik gemeend. Nu zeg ik: “Het is goed geweest.”

Vele jaren mocht ik in de dienst van de leiding staan. Het is nu goed dat een ander het overneemt. Op een bescheiden wijze hoop ik de Kerk te blijven dienen, waar dan ook. De Kerk van het bisdom van ’s-Hertogenbosch vertrouw ik toe aan Maria, die wij in de meimaand bijzonder vieren, dat zij ook in mijn leven de leiding mag hebben.
Als bisschop emeritus blijf ik innig met u verbonden en met u stel ik mij onder de nieuwe bisschop.

Dank aan allen, Gods zegen.

drs. A.L.M. Hurkmans,
bisschop van ’s-Hertogenbosch
(bron: Bisdom Nieuwsbrief april 2016)

De gaande en komende bisschop...