Start parochie bemoedigend

29-05-2016

De stembiljetten Actie Kerkbalans schetsen een positieve sfeer

Tegelijkertijd met de brief van de Actie Kerkbalans werd er een Heilig Hartpotlood en een stemformulier bij duizenden gezinnen bezorgd. De ontvangers konden dit formulier invullen en bij een van de pastorieën inleveren. Bijna 150 parochianen maakte hiervan gebruik, een aantal dat de moeite waard is. De reacties over de nieuwe parochie waren overwegend positief. Hieronder een korte impressie.

● Vieringen (nachtmis, versiering kerk, koren)
Deze categorie vragen wordt veruit het hoogst gewaardeerd, vooral de hoge score bij de koren (83%) en de versiering (94%) valt op.

● Beroep op parochiegevoel
De waardering voor de vrijwilligers is erg groot (96%).  De waardering voor de gezamenlijke vieringen valt lager uit (42%).

● Niet-liturgisch
De aandacht voor ouderen wordt hoog gewaardeerd met 73%. De waardering voor de vluchtelingenlezing en Jesus Christ Superstar is een stuk lager. Dit kwam vooral omdat men de lezing niet heeft bijgewoond of geen kaarten kon kopen voor de musical.

● Enkele (verzamelde) opmerkingen
Koren zingen niet elke week, orgel Liempde wordt niet gebruikt, compliment voor parochiegids, weinig kinderen in kindervieringen, koren zingen niet elke week, Petruskoor zong niet tijdens nachtmis, geluid in zijbeuken onvoldoende, graag avondwake op zondagavond, roulate van priesters in hoogmis, meer pr voor kindernevendiensten in Esch, bidden en zingen in kapellen in de meimaand, koffiedrinken is gezellig en andere

Op basis van het totaalbeeld kunnen we concluderen dat we goed op weg zijn. De waardering voor de activiteiten rondom de vieringen in de eigen kerk is het hoogst. Aandacht voor de parochie als geheel is iets lager. We geven ook aandacht aan de separate opmerkingen. Gezien de start van de fusieparochie is de score bemoedigend.

'Wees een brug voor elkaar...'