Infoavond: schot in de roos

02-06-2016

Informatieavond voor parochianen goed bezocht en gewaardeerd!

Op woensdag 1 juni vond er weer een informatieavond plaats voor alle parochianen van de Heilig Hartparochie. Dit was de tweede in zijn soort. De bijeenkomst was in gemeenschapshuis ‘De Walnoot’ in Boxtel en werd goed bezocht. Ongeveer 65 parochianen waren uit alle kerkdorpen van de parochie naar Boxtel getogen om vanaf 19.30 een rijk gevulde en gevarieerde avond bij te wonen. Deze vond wegens omstandigheden plaats in een vrij krappe bovenzaal: jammer.

Na een welkom aan de deur door pastoor Jacques Grubben en aansluitend een kop koffie of thee verwelkomde Jo Custers bij afwezigheid van Jos Polman alle aanwezigen. Hij memoreerde dat het bestuur beloofd heeft jaarlijks uitleg te geven en verantwoording af te leggen over het gevoerde en te voeren beleid. ‘En dat gaan we vanavond volop doen’, aldus Jo, ‘en dat blijven we ook de komende twintig jaar doen…‘

Na deze warme woorden werd een kort woord van de vicevoorzitter voorgelezen en werden de bestuursleden en de leden van het Contactberaad voorgesteld. Daarna presenteerden de kartrekkers/voorzitters van de bestuurscommissies in een notendop het gevoerde beleid in 2015 en schetsten ze de voornemens voor het komende jaar. Vooral deze korte sessies werden met grote belangstelling gevolgd en velen zaten op het puntje van de stoel. De presentatie is in zijn geheel onder aan dit artikel opgenomen.
Jacques Grubben kon tot grote vreugde meedelen dat bisschop Mgr. Gerard de Korte de spreker is op de spirituele parochieavond op woensdag 23 november a.s. Nadere informatie hierover volgt...

Na de pauze presenteerde de penningmeester, Marina Heesen, de concept jaarrekening van de Heilig Hartparochie. Deze werden vooraf gegaan door de jaarrekeningen van elk kerkdorp. Omdat de boekingen nog op de niet gecorrigeerde wijze hebben plaatsgebonden kwamen nog teveel lasten bij het kerkdorp Boxtel terecht. Hierdoor vertoonde die rekening een groot tekort en de andere drie een overschot. ‘Maar dat gaat in 2016 veranderen’, aldus Marina ‘want na rijp beraad en in goed overleg met alle betrokkenen hebben we de hele financiële administratie opnieuw ingericht. We kennen dat precies de uitgaven van elk kerkdorp en die worden dan natuurlijk voor de hele parochie getotaliseerd,’ aldus de penningmeester, ‘en dat geeft straks een heel getrouw beeld per kerkdorp’.

Aansluitend verzorgde Marina Heesen een presentatie over de mogelijkheid tot belastingvrij schenken. ‘Dit is op zich niet zo ingewikkeld maar je moet wel het juiste formulier gebruiken en een termijn van vijf jaar in acht nemen. Dan kun je elke schenking in zijn geheel voor de Belastingdienst op je inkomen in mindering brengen’. Marina legde een en ander duidelijk uit en gaf aan dat het formulier via deze website kan worden gedownload en dat alle benodigde gegevens ook op deze website te vinden zijn. Zie hoofdstuk ‘Financiën’, de paragraaf ‘Giften en schenkingen’.

Tenslotte vertelde Ria van Beljouw op een zichtbaar betrokken én heldere wijze waar alle interieurstukken van de voormalige H. Hartkerk naar toe zijn gegaan en zullen gaan. Zij is lid van de interieurcommissie en samen met de andere leden heeft ze alles duidelijk in beeld gebracht en van commentaar voorzien. Dit werd door veel aanwezigen zeer op prijs gesteld. Nagenoeg alle stukken krijgen in de Boxtelse kerken, kapellen en verzorgingstehuizen een herkenbare en mooie plek. Een punt van aandacht is onder meer nog de monumentale reeks kruiswegstaties; meerdere ideeën werden tijdens de bijeenkomst aangereikt. ‘Mocht u nog meer suggesties hebben dan laat ze ons via telefoon of e-mail weten, wij bekijken dan wat mogelijk is’, aldus Ria, aangevuld door pastoor Jacques Grubben.

In de vragenronde kwamen enkele belangrijke zaken aan de orde zoals de bestemming van de opbrengst van de verkoop van de voormalige H. Hartkerk, de gronden en de pastorie en de verkoop van de pastorie van Liempde  met bijbehorende. Deze gelden komen rechtstreeks ten goede aan die betreffende kerkdorpen en blijven in bezit van de Heilig Hartparochie. Het bestuur wil met de opbrengst van die gelden het voortbestaan van de parochie met al zijn kerken zo goed mogelijk verzekeren en garanderen.
Aandacht werd ook gevraagd voor het betrekken van de jeugd en jongeren bij de kerk en het ontplooien van initiatieven hiertoe. Jacques Grubben schetste al veel zaken die in gang zijn gezet en nog worden opgepakt, zie ook de presentatie van het pastoraal team.

Na een slotwoord en gebed werd het formele gedeelte afgesloten. Maar niet nadat het bestuur een stevig applaus, voorafgegaan door vriendelijke dankwoorden, in ontvangst had mogen nemen. Daar was het bestuur blij mee, want het was toch weer een hele klus. Na afloop werd er onder het genot van een drankje in de kantine gezellig nagepraat.

De diapresentatie van de hele avond treft u onder dit artikel aan en is ook opgenomen onder de paragraaf ‘Documenten’ in het hoofdstuk ‘Bestuur’. Afdrukken liggen straks ook in de 4 kerken... De jaarcijfers volgende in een later stadium als deze door het bestuur zijn vastgesteld. Een fotoreportage treft u ook hieronder aan en vindt u permanent in het hoofdstuk ‘Fotoalbums’, ‘Gebeurtenissen in 2016’. Veel lees en kijkplezier…

Meer informatie:

Velen vonden weer de weg naar De Walnoot