In en om de torens: september

05-09-2016

Op donderdag 1 september jl. vond de achtste vergadering van het bestuur van de Heilig Hartparochie van dit jaar plaats. Naast een aantal huishoudelijke aangelegenheden werden de volgende zaken besproken en/of besloten.

Eén uniforme procedure voor de avondwakes
Een uitvaartdienst kan worden voorafgegaan door een avondwake. De procedures met betrekking tot deze avondwakes gaven aanleiding tot misverstanden. Nu is er door het pastoraal team één procedure voor de hele parochie vastgesteld.

Computerprogramma Navision wordt vervangen
Het administratieprogramma Navision wordt in de komende twee jaar vervangen omdat het niet goed voldoet. Het Bisdom is hiermee aan de gang gegaan. Een hele operatie omdat het programma onder meer wordt gebruikt voor de leden- en vrijwilligersadministratie, de begraafplaatsenadministratie en de Actie Kerkbalans (gezinsbijdrage). We zullen voorlopig nog even last houden van de ongemakken.

Verhuurprijzen basiliek en kerken
Hiernaar is nog eens goed gekeken. Na rijp beraad is er gekozen voor een nog meer gedifferentieerd systeem. Dit wordt nu uitgewerkt en straks aan de website gehangen.

Afspraken gemaakt met de Werkgroep KLIK
Het bestuur heeft met de Werkgroep KLIK afspraken gemaakt over het gebruik van de basiliek. De activiteiten van de werkgroep gaan dit najaar weer beginnen.

De verzekeringsportefeuille opnieuw vastgesteld
De verzekering van alle kerken en kapellen met inboedel van de parochie in de afgelopen maanden grondig onder de loep genomen. Enkele zaken waren nogal royaal verzekerd en weer andere konden beter. Daarnaast is er nu gekozen voor een beperkt eigen risico en een milieuschaderisicoverzekering. Door de aanpassingen kunnen de kosten van de portefeuille sterk worden verlaagd. Bijna een halvering in 2017 als de voormalige H. Hartkerk met pastorie niet meer meetelt. Dat zet zoden aan de dijk.

Vastgoedbeheer
De actuele stand van zaken van de voorgenomen verkopen is besproken. De verkoop van de pastorie van Liempde is lopende. De overige zaken zijn u bekend, zie eerder nieuws op deze website.

Cv-ketels van de kerk in Liempde worden vervangen
De meer dan 25 jaar oude Cv-ketels van de kerk van Liempde zijn dringend aan vervanging toe. Hiertoe is op basis van 3 offertes een voorlopige keuze gemaakt. Deze wordt nogmaals geverifieerd en daarna wordt de vervanging in gang gezet zodat de parochianen van Liempde er deze winter weer warmpjes bijzitten.

Overtollige inventaris van de voormalige H. Hartkerk
Deze worden op zaterdag 17 september tijdens een veiling in de H. Hartkerk zelf verkocht. Van tevoren worden kijkuren ingepland. Zie ook het nieuws op de algemene website.

Kopieerapparaat vervangen
Het grote kopieerapparaat is vervangen. Ook dit levert maandelijks een flinke kostenbesparing op. Nu is besloten dat het oude apparaat, dat op zich nog aardig functioneert, aan onze zustergemeenschap in Salonta te schenken. Dit gaat binnenkort gebeuren.

Vergaderingen contactgroepen
De verslagen zijn besproken. Hieruit blijkt dat er binnen de 4 geloofsgemeenschappen hard en enthousiast wordt gewerkt. In de maanden oktober en november heeft elk kerkdorp zijn eigen vrijwilligersmiddag. Tijdens die bijeenkomsten worden ook de eerste Heilig Hartdraagspelden uitgereikt.

Heilig Bloedwonder
Het bloeddoek wordt binnenkort door deskundigen van de Universiteit van Amsterdam onderzocht. Dat gebeurt op een daartoe geschikte plek in Boxtel. Tevens wordt door de stichting een nieuwe plek gezocht voor het opbergen van alle spullen van de H. Bloedprocessie.