Veiling inventaris H. Hartkerk

17-09-2016

De overgebleven inventaris ging als koekjes over de toonbank

Op zaterdag 17 september jl. vond een van de laatste activiteiten van de Heilig Hartparochie plaats in de voormalige H. Hartkerk aan de Baroniestraat. Onder leiding van veilingmeester Henk Renders werd de overgebleven inventaris bij opbod verkocht. Veel zaken die geen plek kregen in een van de eigen kerken van de parochie of andere gebedshuizen wisselden van eigenaar. Meerdere oud-kerkgangers van de H. Hartkerk waren ook aanwezig en legden beslag op een stukje herinnering aan hun kerk.

De belangstelling voor de veiling, de ‘sale’, was behoorlijk groot. Velen waren op tijd aanwezig om de overgebleven spullen van de inventaris van de voormalige H. Hartkerk eens goed te bekijken. Ze hadden tijdig hun keuzes gemaakt om een goed bod uit te kunnen brengen.
Nadat zoveel mogelijk spullen een fijne nieuwe plek in een van de eigen kerken hadden gekregen werden de overgebleven spullen in de verkoop gedaan. Ook de zolder van de kerk werd opgeruimd en tussen die spullen zaten ook verassingen die erg gewild waren.

Een aantal interieurstukken heeft nog geen plek gevonden. Hierover vindt nog overleg plaats en ook het Bisdom Den Bosch heeft hierin zijn zegje en een gedeelde verantwoordelijkheid. We noemen onder meer de ‘kruisweg’, het prachtige, monumentale altaar en het grote kruis boven het altaar. Hiervoor worden zeker goede oplossingen gevonden.

Om precies 13.30 uur startte de veiling. Van begin af aan verliep alles vlotjes en er werd stevig geboden. Van vijf euro tot wel 200 euro. De opbrengst gaat naar de parochie. In dit geval komt deze rechtstreeks ten goede aan het Kerkdorp Boxtel en zijn vrijwilligers. Een goede bestemming want vooral de vrijwilligers zijn de smeerolie van de parochie. Ja, het fundament! ‘Zonder vrijwilligers geen parochie’, is een vaak herhaald gezegde.

Nadat alle spullen contant werden betaald zijn ze mee naar huis genomen. Enkele zaken worden opgehaald. De overgebleven inventaris gaat naar goede doelen. Die zullen hier zeker blij mee zijn. Na afloop werd de kerk door een aantal vrijwilligers goed opgeruimd. Binnenkort neemt de nieuwe eigenaar definitief zijn intrek.

Vanaf deze plaats danken we alle vrijwilligers die zich de afgelopen jaren hebben ingezet voor de goede ‘afbouw’ van de H. Hartkerk en alles wat daarbij komt kijken. Geen gemakkelijke taak en vaak ook een emotionele. Maar de klus is bijna geklaard en de inspiratie, inzet en geest van de voormalige H. Hartkerk leeft helemaal voort in de kapel ‘Maria, koningin van de Vrede’. Deze staat naast de kerk op de Heilig Hartbegraafplaats en is de hele dag geopend!

Via deze link kunt u kijken naar een fotoreportage van de veiling van de inventarisstukken. U kunt ook op onderstaande link klikken.
Ook van de bedevaart naar Kevelaer is een fotoreportage gemaakt. Deze rapportage én die van de veiling vindt u vanzelfsprekend in het hoofdstuk ‘Fotoalbums’, ‘Gebeurtenissen in 2016’. Veel kijkplezier.

Meer informatie:

Veilingmeester Henk Renders kondigt de volgende kavel aan...