Uitstijgen boven jezelf

30-10-2016

Dit weekend vieren we de eenendertigste zondag door het jaar met als motto: Uitstijgen boven jezelf.

Mensen zijn op zoek naar geluk. Dit is ons verlangen. Heel ons leven proberen we dat ideaal te realiseren. Gaandeweg zullen we echter merken dat we daarin nooit helemaal slagen; dat we dat op eigen kracht niet kunnen bereiken. In Jezus Christus herkennen we iets van een waarheid die uitstijgt boven ons eigen denken, onze eigen opvattingen. Als wij onszelf ertoe kunnen zetten ons in gebed tot Hem te richten, is Hij bereid te gast bij ons te zijn en ons te helpen het ware geluk te bereiken.

Gelukkig ben jij

Op dinsdag 1 november vieren wij Allerheiligen met als motto: “Gelukkig ben jij”.
De eerste dag van november is volgens de regel van Sint Benedictus het begin van de winter, een periode die symbool staat voor donker en kou. De Kerk ziet deze dag echter in het licht van Pasen, door het eeuwig leven te vieren van onze broeders en zusters, de heiligen die Jezus zijn gevolgd in zijn dood en verrijzenis, en nu delen in zijn eeuwig licht. Hun verheerlijking bij God is een bron van hoop en inspiratie voor ons, want zij zijn onze voorsprekers en voorbeelden.

In Gods handen

Op woensdag 2 november vieren we Allerzielen. Het motto luidt: In Gods handen.
Telkens als we aan onze dierbare doden denken komen ze weer levendig voor onze ogen. Wie ze waren en wat ze voor ons betekenen. Vooral als het afscheid nog niet zo lang geleden was. Als je een dierbare verloren hebt aan de dood, wil je zijn of haar herinnering zo lang mogelijk levend houden. Vandaag, op Allerzielen gedenken we hen en noemen we hun namen.