Nieuwe Onze Vader

30-10-2016

Enkele wijzigingen in de tekst van het Onze Vader

We kennen allemaal het ‘Onze Vader’. Maar er is een herziening van de tekst van het Onze Vader opgesteld binnen ‘De Orde van de Mis’. Hierdoor is er voor het hele Nederlandse taakgebied eenzelfde tekst gemaakt. Dit betekent dat er enkele wijzigingen in ‘ons’ Onze Vader zijn aangebracht. Deze wijzigingen worden in het weekend van 26 en 27 november van kracht. Er worden hierover in de kerken ook kleine flyers uitgedeeld en mededelingen gedaan…

De huidige herziening van de vertaling van de Orde van de Mis namens de Nederlandse en Vlaamse bisschoppen wordt door een gemengde commissie gezien als een unieke kans om te komen tot een gezamenlijke tekst van het Onze Vader voor het gehele Nederlandse taalgebied.
In de tijd na het Tweede Vaticaans Concilie waren in andere taalgebieden al nieuwe vertalingen van het ‘Onze Vader’ gerealiseerd en ingevoerd. Bij de herziening van de Nederlandse vertaling van het Romeins Missaal is een gezamenlijke Nederlandse tekst van het Onze Vader gewenst.

Het uitgangspunt bij de totstandkoming van een nieuwe vertaling is om zoveel mogelijk aan te sluiten bij de ingeburgerde Vlaamse en Nederlandse tekst en daarom te handhaven wat in beide vertalingen gelijkluidend is. Daarbij moet ook gelet worden op de grondtekst, de verstaanbaarheid en ook de oecumenische vertalingen dienden geraadpleegd te worden. De gemengde Commissie in deze vertrouwde de opdracht uit te werken toe aan een Nederlandse en Vlaamse Bijbeluitlegger. Zij kwamen op korte termijn tot een resultaat, dat volledig door de genoemde Commissie werd overgenomen.

De tekst van het nieuwe Onze Vader Vlaanderen/Nederland is als volgt:

Onze Vader,
die in de hemel zijt,
uw naam worde geheiligd,
uw rijk kome, uw wil geschiede,
op aarde zoals in de hemel.
Geef ons heden ons dagelijks brood
en vergeef ons onze schulden,
zoals ook wij vergeven aan onze schuldenaren en
breng ons niet in beproeving
maar verlos ons van het kwade.

Enkele aanpassingen in de tekst van het Onze Vader