Nieuwjaarstoespraak op 15 januari 2017

16-01-2017

Nieuwjaarsviering van de parochie op zondag 15 januari 2017

Afgelopen zondag was de Sint-Petrusbasiliek goed gevuld. Veel parochianen uit Boxtel maar ook tientallen uit de kerkdorpen van de parochie: Esch, Lennisheuvel en Liempde. Velen hadden de weg gevonden naar de eerste gezamenlijke parochieviering van dit jaar, een nieuwjaarsviering en inmiddels een traditie.

Het was een mooie en goede viering met fijne gezangen van het Sint-Petruskoor, mooi orgelspel en een mooie, aansprekende overweging van de pastoor. Alles maakte een bezoek meer dan de moeite waard.

Na afloop was er een kopje koffie of thee met een plak cake. Dat deed iedereen goed en natuurlijk werden naar elkaar de beste wensen voor het nieuwe jaar uitgesproken. Vooraf richtte Jo Custers namens Jos Polman (wegens ziekte verhinderd) het woord tot de parochianen: een nieuwjaarstoespraak. Deze is hieronder integraal afgedrukt.

● ● ● ● ●

'Beste mensen, graag wens ik jullie allen, ook namens het bestuur van de Heilig Hartparochie, een gelukkig nieuwjaar met veel vrede en blijdschap.

● Terugblik op 2016
Een jaar gaat snel voorbij en het is net of dat het steeds sneller gaat. Als we terugkijken naar het jaar 2016 dan mogen we dankbaar zijn over de wijze waarop onze parochie zich ontwikkelt. In 2016 hebben meer dan 500 enthousiaste vrijwilligers heel veel werk voor de parochie verricht en het aantal neemt toe ook jonge mensen melden zich.
Graag wil ik ook grote dankbaarheid betuigen aan al die vrijwilligers die meegewerkt hebben aan het grote succes van de musical ‘Jesus Christ in Concert’. Prachtig om te zien hoe mensen met grote betrokkenheid en toewijding dit tot stand hebben gebracht. We gaan met grote waarschijnlijkheid een dergelijk evenement herhalen en we hopen dat nog meer mensen hiervan kunnen gaan genieten. Ik noem dit evenement vooral ook gezien de enorme omvang en de inspanningen die daaraan vooraf zijn gegaan.
In 2016 hebben we veel mooie vieringen gehad in de vier kerkdorpen, ieder op eigen wijze. We zijn zeer dankbaar voor de mensen die daaraan hebben meegewerkt en daarmee heel goed werk hebben verricht.
Graag wil ik ook veel dank betuigen aan de mensen van ons pastoraal team onder leiding van onze pastoor Jacques Grubben. Vooral voor de inspirerende wijze waarop het team gestalte geeft aan het uitdragen van de geloofsovertuiging, maar ook voor de hartelijke wijze waarop zij meewerken aan de goede sfeer in onze parochie.

● We zien de toekomst positief tegemoet
De belangrijkste taak van het bestuur is dat de parochie goed georganiseerd is en dat de financiën op orde zijn. Daarvoor hebben we maatregelen getroffen in de zin van besparingen. Dit neemt niet weg dat we zuinig moeten zijn op onze kerken en waar nodig de noodzakelijke en toegestane investeringen moeten blijven doen.
Het bestuur wil er alles aan doen om onze mooie kerken en natuurlijk ook onze prachtige kapellen open te houden. Als de plek waar de erediensten plaatsvinden, maar ook als icoon en beeldbepalend element van onze dorpen. Wij rekenen erop dat de bijdragen voor de Actie Kerkbalans toenemen en dat ook mensen die de kerk niet bezoeken ruimhartig hun bijdrage zullen overmaken. Bij voorbaat hartelijk dank daarvoor.
We zijn samen verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de parochie en laten we die verantwoordelijkheid met zijn allen nemen. Want haal je de kerk uit een dorp dan haal je de geest eruit en dat willen we voorkomen.
Het nieuwe jaar biedt alle kansen om onze parochie vanuit de eigen identiteit van de prachtige kerkdorpen Boxtel, Esch, Lennisheuvel en Liempde te versterken. Ieder kerkdorp heeft een eigen contactgroep. In het contactberaad van de parochie zijn mensen uit de contactgroepen vertegenwoordigd. Op deze wijze worden alle belangen op democratische wijze behartigd.

● Caritatief werk
We zullen in de toekomst meer aandacht geven aan onder andere caritatief werk en daarmee helpen we mensen die dat zeer nodig hebben. Als voorbeeld geef ik de Johannes de XXIII Stichting in Boxtel onder leiding van onze diaken PierPaolo Flesia en zijn vrouw Andrea. Zij werken volledig belangeloos aan de opvang van mensen om hun leven weer in goede banen te leiden en doen heel goed werk. Met dit initiatief wil de parochie blijk geven aan het gegeven dat geloven ook betekent dat we de schouders eronder zetten en dat we onze medemensen waar nodig willen helpen en bijstaan zodat ook voor deze mensen het leven positief blijft.

Er gebeurt heel veel in de parochie en we hebben altijd behoefte aan mensen die graag mee willen doen en die zich willen inzetten. Bij deze nodig ik dan ook alle mensen van harte uit. Meld u zich daarvoor bij het secretariaat van de parochie of bij een van de bestuursleden. Alle activiteiten worden zeer gewaardeerd en u bent van harte welkom. Het is leuk en dankbaar werk en de sfeer is prima. U krijgt er heel veel voor terug!

Er gebeurt ook veel in de wereld maar laten we ons vooral ook richten op de eenheid binnen onze parochie. Laten wij in onze kerkdorpen geloven in het goede en samenwerken om er een mooi 2017 van te maken en iedere mens is daarbij even belangrijk. Ik ontmoet u graag!'

Hartelijke groet,
Jos Polman, vicevoorzitter Heilig Hartparochie