Islam: een uitdaging

29-03-2017

Islam: geen bedreiging wel een uitdaging

Vanavond werd er door de Stichting Kerk in Nood in 'De Walnoot' in Boxtel een lezing gegeven. Het thema was 'Islam: uitdaging of bedreiging'. Het was een inspirerende avond die door ruim 65 betrokken mensen werd bezocht. Chapeau voor de inleiders en de aansluitende openhartige discussie.

De avond werd door Pastoor Jacques Grubben geopend met een gebed en een welkomstwoord. Hij verwelkomde vooral ook de vertegenwoordigers van de Protestante Gemeenschap, de Turkse Gemeenschap en de Marokkaanse Gemeenschap. Ook deze drie groepen waren goed vertegenwoordigd.

Joris van Voorst, directeur van de Stichting Kerk in Nood, hield een gloedvol en goed beargumenteerd betoog over de overeenkomsten en verschillen tussen de Islam en het Christendom. 'We moeten elkaar niet theologisch bediscussiëren maar vooral op zoek gaan naar datgene wat ons bindt', aldus de spreker. 'Ga in gesprek met de ander en heb respect voor elkaar. Dan ontstaat er vertrouwen en kun je voor elkaar openstaan'.

Hij schetste de meerdere stromingen binnen de Islam, de wijze waarop deze tot stand zijn gekomen en plaatste ze in historisch perspectief. Dit kwam goed aan bij de toehoorders. Dat bleek vooral ook in de vragenronde na de pauze tijdens welke de bezoekers met de inleider en elkaar in gesprek gingen.

In het oog sprongen de (vrij lange) betogen van de de heer Hamid Omair van de Marokkaanse Gemeenschap en van de heer Erkan Yaman van de Turkse Gemeenschap. Zij belichtten de overeenkomsten en verschillen vanuit hun zienswijze. Boeiend, leerzaam, ogen openend en puur. De aanwezigen werden allen uitgenodigd om in hun moskee op bezoek te komen.

Op het einde van de avond werden enkele boeken verloot, konden de bezoekers een vrijwillige bijdrage kwijt voor Kerk in Nood en werden de sprekers met een applaus bedankt. Ook konden aan de bekende tafel weer uiteenlopende boeken worden gekocht.

Binnenkort verschijnt een inhoudelijk verslag van deze zeer geslaagde avond op deze website. Hieronder klikt u door naar een fotoreportage. U kunt ook op deze link klikken. U vindt de foto's ook in 'Fotoalbums', 'Gebeurtenissen in 2017'.

Meer informatie:

Joris van Voorst, directeur van de Stichting Kerk in Nood