Iconententoonstelling in kerken van Boxtel

02-04-2017

Geert Hüsstege houdt een tentoonstelling en geeft een lezing in Boxtel

Vanaf de zaterdag voor Palmpasen, 8 april, tot en met de vierde zondag van Pasen, 7 mei, zullen er een aantal iconen, afwisselend, in de Sint-Petrusbasiliek en de kerk van de Protestantse Gemeente Boxtel worden tentoongesteld. Dit alles wordt gedaan in samenwerking met het Iconenatelier van Geert Hüsstege uit Eindhoven. Het betreft een tweetal grote iconen te weten: “De icoon van het Geloof” en de icoon “Maria, Moeder van de Eenheid”. Daarnaast zullen een zevental kleine iconen te zien zijn. Tijdens de verschillende vieringen voorafgaand, tijdens en na Pasen zullen deze iconen betrokken worden in de overwegingen.

Tevens zal er op woensdagavond 19 april om 19.30 uur door de iconenschilder Geert Hüsstege een lezing worden verzorgd over de iconen en het schilderen hiervan. Tijdens deze lezing, die gehouden zal worden in de kerk van de Protestantse Gemeente Boxtel, kunt u al uw vragen omtrent dit boeiende onderwerp kwijt…

Wilt u deze avond bijwonen, meld u zich dan tijdig aan op een van onderstaande e-mailadressen? De toegangsprijs bedraagt € 5,-- p.p.
● Wat zijn iconen?
Het woord Icoon komt van het Griekse woord "eikon" wat betekent: beeld en gelijkenis. Op iconen worden Christus, de Moeder Gods en de heiligen afgebeeld met gebeurtenissen en mysteries uit hun leven. Er wordt een ontmoeting tot stand gebracht met de afgebeelde die aanwezig komt. Ze zijn voor de gelovigen van de Oosterse Kerk als een sacrament, een venster op de Hemel. Na de christenvervolging van de eerste drie eeuwen worden iconen in het openbaar toegestaan. Christus wordt naar het voorbeeld van de toenmalige keizerportretten als de Albeheerser afgebeeld die het wetboek in de handen draagt. Via deze portretten brachten de mensen de keizer eer, wisten hem aanwezig en namen in zijn naam beslissingen. Christenen eren op deze wijze middels een icoon Christus. Met zijn nabijheid begeleidt Hij hen door het leven.

● De Geloofsicoon
Voor het jaar van het geloof heeft iconenatelier Hüsstege 17 iconen geschilderd rondom het thema geloof. Deze iconen zijn samengebracht op één groot paneel en tonen de voornaamste gebeurtenissen uit het leven van Christus met het geloofsantwoord van de afgebeelde getuigen. De icoon van de Opstanding van Christus staat in het midden als kernpunt van het geloof. Samen vormen de iconen een zoektocht, een expeditie naar de persoon van Christus en het ware Gelaat van God. De icoon van het geloof is gezegend door paus Franciscus.

● De schilder
Geert Hüsstege (47) is ruim 20 jaar werkzaam als iconograaf en schildert in Russische stijl. Hij is zijn opleiding begonnen in België, heeft zijn studie in Wenen voortgezet en in Rusland afgerond. Hij maakt zijn eigen tekeningen gebaseerd op de traditionele afbeeldingen. Naast opdrachten voor nieuwe iconen in binnen- en buitenland verzorgt hij cursussen iconen schilderen en geeft lezingen en workshops. Sinds 2009 werkt hij aan het project "Christusmysteries" met een reizende tentoonstelling. Dit project heeft hij opgezet rondom het Christusportret of het Heilig Aanschijn.

De expositie en de lezing is een gezamenlijk oecumenisch project van de Heilig Hartparochie en de Protestantse Gemeente Boxtel. Lezing woensdag 19 april, 19.30, Protestantse Kerk, Clarissenstraat 18, Boxtel. Bezoek ook de website van Geert Hüsstege en klik hier.

● Informatie:
pastoor Jacques Grubben   predikant Corrie Terlouw