Afscheid nemen van een dierbare

12-10-2017

Er zijn meerdere mogelijkheden om afscheid te nemen

Er zijn meer mogelijkheden om van een dierbare op een kerkelijke wijze afscheid te nemen dan alleen door middel van een eucharistieviering. Enkele daarvan zullen u wel bekend zijn maar we willen ze graag nogmaals noemen en toelichten. En elke vorm van afscheid kunt u zoals gebruikelijk in overleg met een priester, de voorganger, invullen. Ook met meerdere vormen van zang en/of muziek…

Er heerst bij veel al dan niet belijdende parochianen van onze Heilig Hartparochie en/of de inwoners van onze kerkdorpen de gedachte dat er tegenwoordig ‘in de kerk niks meer mag’. Het tegendeel is waar. In overleg met de priester, de voorganger, kunt u uit meerdere wijzen van afscheid kiezen en daarbij kunt u samen met die voorganger op een heel eigen wijze een persoonlijke viering ten afscheid vormgeven.

Natuurlijk is de kerk geen feestzaal en zijn de verschillende vieringen aan voorschriften gebonden. Deze voorschriften zijn vastgelegd binnen de Katholieke Kerk en horen erbij. Zo ga je tijdens een voetbalwedstrijd ook voetballen en wordt er op zondagmiddag vlak voor de wedstrijd niet medegedeeld dat er die dag wordt gehandbald of gevolleybald!

De speelruimten binnen een kerkgebouw en een afscheidsviering worden dan wel bepaald door de Katholieke Kerk, maar er is binnen diezelfde Kerk veel mogelijk. We zetten de mogelijkheden voor een afscheidsviering graag voor u op een rij.

1. Een uitvaartmis (eucharistieviering)
Deze vindt in een van de kerken of de basiliek van de parochie plaats. Hierna volgt een begrafenis of crematie.

2. Een uitvaartmis voorafgegaan door een avondwake
Deze uitvaartmis vindt ook in een van de kerken of de basiliek van de parochie plaats. De dag voorafgaand aan deze afscheidsviering is er dan een avondwake. Deze kan in een kerk of basiliek plaatsvinden maar in bijzondere gevallen ook op een andere plaats. Bijvoorbeeld in een verzorgingshuis. Hierna volgt een begrafenis of crematie.

3. Alleen een avondwake
Er kan ook voor alleen een avondwake worden gekozen. Deze kan dan ook in een kerk, basiliek of andere locatie plaatsvinden. Bijvoorbeeld dus ook in een verzorgingshuis. Hierna volgt een crematie.

4. Een gebedsviering
Deze vindt in een van de kerken of de basiliek van de parochie plaats. In een gebedsviering is er geen eucharistisch gedeelte en eenvoudig gezegd: ‘kan en mag er meer’. Hierna volgt een begrafenis of crematie.

5. Een gebedsviering voorafgegaan door een avondwake
Deze vindt in een van de kerken of de basiliek van de parochie plaats. De dag voorafgaand aan deze afscheidsviering is er dan een avondwake. Deze kan in een kerk of basiliek plaatsvinden maar in bijzondere gevallen ook op een andere plaats. Hierna volgt een begrafenis of crematie.

6. Een crematie met gebedsviering
Deze gebedsviering vindt plaats in het crematorium en wordt dus ook in overleg met de nabestaanden vormgegeven. Hierna volgt dan de crematie.

U ziet dat er veel mogelijkheden tot afscheid nemen zijn.

● Als het afscheid nemen heeft plaatsgevonden volgt er een begrafenis
    op een begraafplaats of een crematie waarna bijzetting of anderzins

Voor wat dit laatste betreft is er een belangrijke ontwikkeling. Het bestuur heeft de tarieven voor alle begraafplaatsen nog eens goed laten bekijken door een speciale parochiële werkgroep. Deze werkgroep had als opdracht de tarieven verder op elkaar af te stemmen, de hoogte af te stemmen op ‘wat echt nodig is’ en de tarieven aantrekkelijk en betaalbaar te maken en te houden.

Het advies van de werkgroep is in alle commissies besproken en het bestuur heeft inmiddels de tarieven voor alle begraafplaatsen definitief vastgesteld. Vereenvoudigd, kostendekkend, zo betaalbaar mogelijk en zonder overgangsregeling. Deze nieuwe tarieven die met ingang van 1 januari 2018 van kracht worden, zijn als volgt:

Nr.

Omschrijving graftype / bestemming as

Tarieven 20 jaar

Enkel graf

€        1.050,--

Dubbel verticaal graf (2 grafruimten)

€        1.350,--

Drievoudig verticaal graf (3 grafruimten)

€        1.550,--

Dubbel horizontaal graf (2 grafruimten)

€        1.550,--

Dubbel horizontaal en vert. graf (4 grafruimten)

€        1.850,--

Kindergraf

€           500,--

Keldergraf (2 boven elkaar)

€        2.150,--

Keldergraf (2 naast elkaar)

€        2.450,--

Keldergraf (2 boven en 2 naast elkaar)

€        4.150,--

Keldergraf (2 boven en 3 naast elkaar)

€        5.350,--

Uitstrooien op het strooiveld (eenmalig)

€             75,--

Urnenveld (max. 2 asbussen)

€           950,--

Urnennis of -muur (max. 2 asbussen)

€        1.250,--

Deze tarieven vindt u met ingang van 1 januari 2018 ook op de parochiewebsite onder het hoofdstuk ‘Begraafplaatsen’ en op de websites van elk kerkdorp. Op de website van een kerkdorp kunt u de onderscheidenlijke mogelijkheden tot begraven en/of bijzetting per begraafplaats vinden.