Ik geloof! Jij?

08-04-2018

Deze zondag vieren we de 2e zondag van Pasen. Het motto luidt: Ik geloof! Jij?

Op de zondag van Beloken Pasen wordt de paasweek afgesloten. Het oud-Nederlandse woord “beluiken” betekent “afgesloten”. Dit zou verwijzen naar de gebeurtenissen die worden beschreven in de evangelielezing van vandaag. Omdat de leerlingen bang waren vanwege de dood van hun leraar Jezus van Nazareth, hielden ze deuren en ramen gesloten. Deze zondag wordt in de Orthodoxe Kerk “Tomaszondag” genoemd, naar Tomas uit het evangelieverhaal. Omdat catechumenen tot deze zondag hun doopgewaden bleven dragen, wordt deze zondag in Duitsland “Witte Zondag” en in Vaticaanstad “Zondag van de witte kleren” genoemd, naar de kleur van de doopgewaden. Paus Johannes Paulus II heeft in 2000 deze zondag tot zondag van de goddelijke barmhartigheid gekozen, op basis van een visioen van een Poolse zieneres. Deze dag wordt gevierd dat God iedereen die berouw heeft, zal vergeven. Dit geldt als goddelijke barmhartigheid.