Ik ken de mijnen

22-04-2018

Deze zondag vieren we de vierde zondag van Pasen. Het motto luidt: Ik ken de mijnen.
Een heel oud beeld van Christus uit de eerste eeuwen van het christendom is die van de herder met een schaapje om zijn nek. Dat is niet alleen geïnspireerd door het evangelie van vandaag maar zeker ook doordat in het Eerste Verbond, dat wat we ook Oude Testament noemen, het beeld van de Herder veel voorkomt. God is als een herder dat wil zeggen Hij hoedt. Hij verzorgt, Hij houdt bijeen. Dit beantwoordt aan een heel diep verlangen in mensen om verzorgd en behoed te worden. Geborgenheid is een groot goed, zolang als de mens op aarde is. En zeker vandaag nu de sociale cohesie onder spanning staat. Dit thema van de Goede Herder wordt tevens gekoppeld aan het verlangen dat mensen expliciet dit voorbeeld van Jezus – Goede Herder als inspiratie nemen voor hun levensproject: roepingenzondag.

● Roepingenzondag
Op de vierde zondag van Pasen wordt onze aandacht en ons gebed gevraagd voor ieders roeping. Ieder heeft zijn eigen mogelijkheden en eigen taak in het leven. Het is ieders opdracht om die ook vanuit ons geloof te bezien. Als we ons werk en onze levenstaak bezien in relatie met God, zullen we ons ook geroepen weten om er een diepere inhoud aan te geven. Op Roepingenzondag worden we uitgenodigd om ons bewust te zijn, dat in onze levenstaak ook de mogelijkheid en de roeping te vinden is, om de boodschap van het evangelie mee gestalte te geven in onze eigen omgeving. In een tijd dat er in de kerk een gebrek is aan mensen die de verkondiging van het evangelie tot levenstaak willen maken, is daarbij heel zeker een bijzonder gebed op zijn plaats, dat ook vandaag jonge mensen zich durven laten roepen om als priester of diaken in de kerk werkzaam te zijn.