Ik heb je lief

06-05-2018

Deze zondag vieren we de zesde zondag van Pasen. Het motto luidt: Ik heb je lief.

De paastijd is al over de helft. We zijn meegenomen in vele aspecten van het paasmysterie. Hoe meer beelden we ook aandragen, uiteindelijk gaat het om het innerlijk van de mens. Hoe heeft Gods goede Geest bezit van ons genomen? Hoe zijn we ingeleid in die stroom van liefde die in God – Vader-Zoon-Geest – steeds gaande is? Hoe leven wij vanuit Gods Geest? En hoe bidden we eigenlijk? Jezus gaat ons op deze dag voor. Hij bidt tot God, zijn Vader, en is betrokken op ons. Staan wij open voor zijn verlangen? En doen we dan ook zijn wil?

● Hemelvaartsdag, donderdag 10 mei: aan de rechterhand van de Vader
Hij is “opgevaren ten hemel”: ver weg, maar is Hij ook nabij?
Jezus belooft het wel in het evangelie en de evangelist legt Hem dan woorden in de mond die vol zijn van de belofte aan Mozes gedaan bij de openbaring van de Godsnaam in de brandende doornstruik. Maar hoe is Hij dan nabij. De Traditie zegt – en de lezingen ondersteunen dit geloof – dat Hij nabij is door zijn gemeenschap, de Kerk. Het is een belofte én een opdracht.
Deze nabijheid door de kerkgemeenschap is nooit “af”, moet steeds vervuld worden. Maar het is wel een belofte die stimulerend kan werken, in de liturgie maar met name wanneer we gezonden worden, de wereld in.