‘Da ge bedankt zijt, da witte…’

14-01-2019

Jacques Grubben centrale persoon in de Nieuwjaarsviering

Jacques Grubben stond afgelopen zondag 13 januari in het middelpunt van de Nieuwjaarsviering. In een goed gevulde Sint-Petrusbasiliek nam Jacques afscheid van zijn parochie, zijn basiliek en vooral van zijn parochianen. En wij namen afscheid van Jacques na ruim acht jaar van samen werken en samen zijn. Dat gebeurde allemaal in een goed voorbereide en prima geslaagde eucharistieviering met na afloop een druk bezochte afscheidsreceptie.

Al snel liep tegen tienen de Sint-Petrusbasiliek vol. De intrede werden opgeluisterd door prachtig carillonspel verzorgd door Tommy van Doorn. Elke gast werd welkom geheten en kreeg een prachtig misboekje, tevens een afscheidsfotoboekje, aangereikt. Dit boekje mocht elke bezoeker als herinnering mee naar huis nemen. Het thema van de viering was: ‘Alles heeft een nieuw begin’.

De viering was voorbereid door een werkgroep vanuit het Contactberaad. Het idee om een gelegenheidskoor vanuit alle kerkdorpen te formeren sloeg goed aan. Meer dan vijftig zangers en zangeressen hebben gerepeteerd en verzorgden al dan niet samen met het Sint-Petruskoor de gezangen in de kerk. Het Sint-Petruskoor zelf verzorgde alle reguliere gezangen: statig, goed en waardig.

Na een welkomstwoord van vicevoorzitter Jos Polman ving de dienst aan. Hieraan werkten zoals elk jaar en nu in het bijzonder misdienaars en lectoren van alle kerkdorpen mee. Daarmee en vooral ook met de inhoud van de teksten en de liederen werd het een fijne en goed voelende viering. Na afloop werden door de kerkgangers veel complimenten uitgedeeld.

En wat te zeggen van de gildes. Alle drie de gildes van de parochie, het Esche Sint-Willebrordesgilde, waarvan Jacques gildeheer is, het gilde Sint-Joris en Sint-Barbara van Boxtel en het gilde Sint-Antonius Abt van Liempde, gaven acte de présence. Een prachtige samenwerking in grote harmonie en een fenomenale uitstraling.

Jacques dankte in zijn overweging alle parochianen voor de afgelopen periode dat hij pastoor mocht zijn in onze Heilig Hartparochie. Een goed overwogen toespraak zoals we van hem gewend zijn. Deze is integraal op deze website opgenomen met als titel: ‘Als een nieuw begin’.

Op het einde van de viering dankte Jos Polman de scheidende pastoor voor zijn inzet en zegde hem dank voor alles wat hij voor onze parochie heeft betekend. Hij memoreerde dat Jacques op een uitstekende wijze zijn stempel op onze parochie heeft gedrukt zowel pastoraal als bedrijfsmatig. Het was volgens hem een weldaad om met hem te mogen samenwerken. ‘Onze parochie staat er goed voor en er is een stevig fundament om samen met onze nieuwe pastoor Geertjan van Rossem verder te bouwen aan een mooie toekomst’, aldus Jos.
‘Wij zijn Jacques heel dankbaar voor al het goede werk, maar vooral ook voor zijn voorbeeld als herder en christen. Hij inspireert en heeft ons geraakt door zijn overtuigend geloof, integriteit, eenvoud en bescheidenheid.
Wij wensen hem heel veel geluk in zijn nieuwe parochie De Heilige Drie-eenheid in Nijmegen.’

Daarna bood hij Jacques een cheque van duizend euro aan voor diens ex-verslaafdenproject in Riga in Letland. Die kwam goed binnen… Nog meer werd hij ontroerd toen hij werd onderscheiden met een gouden Heilig Hartspeld. ‘Voor uitzonderlijk bewezen diensten aan de Heilig Hartparochie’, aldus de vicevoorzitter. Een oorkonde en een boeket bloemen benadrukte deze gouden speld.

Daarna was er een toespraak van de hoofdman Jeroen van de Ven van Jacques’ gilde uit Esch, een uitgebreide gildegroet en een muzikale hulde door Tommy van Doorn op het Smits-orgel: ‘Toccata’, van Charles-Marie Widor. Vervolgens verliet de pastoor begeleid door de drie gildes met trommels de basiliek om zich vervolgens klaar te maken voor de afscheidsreceptie.

Deze was druk… Terwijl men in of naast de rij stond genoot iedereen van koffie, thee, koekjes en hapjes. Jacques kreeg pijnlijke handen van alle handdrukken en ontving veel dankwoorden en complimenten. De geldelijk gaven gaan naar ‘zijn’ project in Letland.
Om ongeveer kwart voor twee arriveerde hij met enkele bestuursleden in het Pastoraal Centrum. Daar wachtten hem en alle genodigden een goed verzorgde lunch. De nodige toespraakjes met cadeaus volgden nog en om 16.30 uur gingen de laatste naar huis. Het was goed én gezellig…
Jacques, wel uit het oog maar niet uit onze hart. En… het busje komt zo!
Klik op deze link voor de fotoreportage van deze afscheidsviering.

Meer informatie: