Wie gezonden wordt is een getuige

09-06-2019

Deze zondag vieren we Pinksteren. Het motto luidt: Geest, vuur ons aan! Wie gezonden wordt is een getuige.
Het ware getuigenis is een vrucht van de heilige Geest. Deze heilige Geest is “als tongen”: zowel in de betekenis van “tongen van vuur” als ook “tongen van talen”. De gave van het bezield, begeesterd getuigenis dat niet alleen komt vanuit een geraakt hart maar dat ook bij de ander warmte en begeestering wil en kan wekken. Wanneer mensen op deze wijze naar elkaar staan dan vormen zij een hecht verband: kerkgemeenschap in de Heer.

2e Pinksterdag : Maria, Moeder van de Kerk
Een nieuw feest. Door paus Franciscus ingesteld. Onderbouwd door een lange traditie waarin Maria als Moeder van Kerk wordt aangeroepen. Oude iconen en schilderijen stellen Maria voor met Pinksteren, zittend tussen de apostelen bij het ontvangen van de heilige Geest. Zij is de jonge gemeenschap blijven inspireren zoals ze dat de eeuwen door heeft gedaan. Ook vandaag. Het geeft een veilig gevoel dat de Moeder van Jezus, Moeder van God, ook Moeder van de Kerk, Moeder van ons is.