In en rond de torens: maart

08-03-2020

Op donderdag 5 maart jl. vond de derde vergadering, de maartvergadering, van het bestuur van de Heilig Hartparochie van dit jaar plaats. Naast een aantal huishoudelijke aangelegenheden werden de volgende zaken besproken en/of besloten.

● Afscheid van mw. ds. Corrie Terlouw
Dominee Corrie Terlouw neemt na ruim 12 jaar werkzaam te zijn geweest in Boxtel afscheid van haar Protestantse Gemeente Boxtel. Op zaterdag 28 maart wordt daar nadrukkelijk bij stilgestaan. Het bestuur van de Heilig Hartparochie zal op die middag acte de présence geven en haar mede bedanken voor de prettige samenwerking in de afgelopen jaren.

● Gezamenlijke vergadering met het bestuur van
   de Heilig Bloedstichting
Voor de vergadering van het bestuur op donderdag 7 mei a.s. wordt het bestuur van de Heilig Bloed-stichting (HBS) uitgenodigd. Afstemming vindt plaats. In het eerste gedeelte wordt met hen een aantal zaken besproken. Daarna volgt de reguliere bestuursvergadering.

● Carnavalsmissen goed geslaagd
De carnavalsvieringen in de geloofsgemeenschap-pen van de Heilig Hartparochie zijn goed geslaagd en werden druk bezocht. Het was ‘een feest om te doen’, aldus pastoor Geertjan. Iedereen deed goed mee en het was naar horen zeggen drukker dan voorgaande jaren.
Ook een speciale 50 jaar huwelijksviering in Esch werd op een geheel eigen en persoonlijke wijze ingevuld. ‘In goed overleg is veel mogelijk en hier zijn we ver gegaan maar alles binnen de toch zeker wel ruime mogelijkheden van de liturgie’, aldus de pastoor, ‘Het kost iedereen wat meer werk maar daar krijg je ook wat voor terug’. De kerk in Esch zat afgeladen vol en iedereen was betrokken.

● Gedragscode Pastoraat vastgesteld
Het bisdom heeft met de andere bisdommen een gedragscode voor het pastoraat opgesteld. Dit is onlangs aan alle betrokkenen gepresenteerd en toegelicht. Deze code wordt door het bestuur van de HHP overgenomen en binnenkort op de website gepubliceerd. Over een geschikte vertrouwenspersoon wordt nagedacht en mensen worden gepolst. Hierover de volgende keer meer.

● Evaluatie Dodenherdenking 2019 in Liempde
Deze herdenking is samen met ABL geëvalueerd. Een aantal nieuwe voorstellen is in de plechtigheid verwerkt en zullen dit jaar worden toegepast. Zeker nu 75 jaar bevrijding extra wordt herdacht.

● Toevoegingen aan de voorzieningen
Deze bedragen die aan elke voorziening worden toegevoegd zijn een aantal jaren geleden vastgesteld en worden door het bisdom nog opgehoogd tot aan de door hen vastgestelde norm. De onderlinge bedragen en de totalen daarvan verschilden hier een daar nogal. Op advies van de Commissie Financiën zijn deze nu op elkaar afgestemd. De toe-voegingen zijn voor wat betreft de hoogte van de bedragen nagenoeg gelijk gebleven.

● Renovatie van ‘De Opgang’ in Esch
De plannen zijn rond en de aannemer is met zijn voorbereidingen begonnen. Binnenkort gaat ‘de eerste hamer tegen de muur’. Het bestuur ver-trouwt erop dat de gerenoveerde ruimte nog dit jaar weer feestelijk in gebruik kan worden genomen.
Tevens wordt er veel aandacht besteed aan de brandveiligheid van deze ontmoetingsruimte en dat in samenhang met die van de mooie kerk.

● Verkoop van de pastorie van Lennisheuvel
De pastorie van Lennisheuvel is onlangs onder voorbehoud verkocht. De aktes worden binnenkort ondertekend. Met de verkoop komt de pastorie helemaal los van de kerk en de Uitwijk. De verbindingsdeuren worden dichtgemetseld.
Met de rendementen van de geldelijke opbrengst van de verkoop worden de exploitatie van het kerkgebouw, de Uitwijk en andere zaken bekostigd.

● Bedevaat naar de Sint Jan in Den Bosch
Op zondag 17 mei a.s. is er een bedevaart naar de Sint Jan in Den Bosch. Een werkgroep is deze nu aan het voorbereiden. Via de geëigende kanalen worden de parochianen hiervan op de hoogte gehouden. Als u op die dag mee wilt gaan dan vinden we dat fijn: reserveer die zondag!

● Actie Kerkbalans 2020
Deze actie is eind februari afgesloten. Uw bijdragen blijven ook nu welkom. In feite het hele jaar door. In oktober ontvangt elke parochiaan weer een herinneringsbrief in het kader van de zogenaamde ‘herinneringsactie Kerkbalans’.

● Hoe gaat het verder in de toekomst met de HHP
Het bestuur gaat in een van de volgende vergaderingen brainstormen op welke wijze we hierover kunnen gaan nadenken en een kleine beleidsnotitie kunnen opzetten. Iedereen mag en kan straks meedenken…

De volgende bestuursvergadering is op dinsdag 31 maart 2020 a.s.