Herdenkingsdienst pater De Visser

08-03-2021

We herdenken pater Hans de Visser op donderdag 25 maart

Op donderdag 25 maart 2021 is het precies één jaar geleden dat pater Hans de Visser is overleden. Vanwege de corona-uitbraak kon er eigenlijk niet op een passende wijze afscheid worden genomen van onze geliefde pater. Een afscheid met een heel kleine groep was vervolgens zijn deel. Er is toen afgesproken op een later tijdstip nader bij zijn heengaan stil te staan en hem te gedenken. In overleg met zijn familie en medebroeders is er afgesproken dit aanstaande donderdag 25 maart te doen om 11.00 uur in de Sint-Petrusbasiliek te Boxtel. Precies op zijn sterfdag dan één jaar geleden en helaas weer in besloten kring.

Afgelopen jaar 2020 zal bij iedereen in het geheugen gegrift staan als hét coronajaar. Een jaar dat je gewoon niet kunt vergeten en waarin tienduizenden Nederlanders door het coronavirus werden getroffen. Velen werden ernstig ziek en ondervinden daarvan nog steeds en wellicht voor hun hele leven de ongemakken van. Anderen, nu al meer dan tienduizend, lieten het leven. Zij waren ongelukkig door het virus getroffen en werden uit het leven weggerukt. Evenzovele gezinnen en andere achterblijvers werden daardoor in rouw gedompeld. Meer dan eens onbegrijpelijk, met heel veel vragen omgeven én vooral ook geen waardig afscheid kunnen nemen en niet kunnen geven. Vooral dat laatste was vaak een extra dolksteek in de rug.

Zo ook in onze gemeenschappen Boxtel, Esch, Lennisheuvel en Liempde. Het ene na het andere gezin werd getroffen en hulpverleners werkten zich dag en nacht uit de naad. Wij als parochie verloren op die wijze heel plotseling ‘onze’ pater Hans de Visser op 25 maart 2020. Een fijn mens, een echte christen en een warme persoonlijkheid met het hart op de goede plek. Altijd oprecht aandacht voor de medemens en een voorbeeld van naastenliefde. Hij toonde compassie met de parochianen en met alle mensen die hij ontmoette; hij was barmhartigheid. Voor heel veel mensen een vertrouwenspersoon, een luisterend oor. In goede en minder goede tijden stond hij altijd voor iedereen klaar in het bijzonder voor onze parochie.

In nauw overleg met zijn familie en medebroeders gaan we ‘onze’ pater Hans op donderdag 25 maart a.s. herdenken in de Sint-Petrusbasiliek te Boxtel. De herdenkingsviering begint om 11.00 uur en is besloten. Dit betekent dat maximaal vijftig mensen deze dienst mogen bijwonen en dat zijn familieleden, medebroeders en andere genodigden. Helaas is het geen openbare viering, maar het is in deze tijden niet anders.

Het bestuur heeft wél besloten om de hele uitzending te streamen via YouTube. Dit doen we dan door middel van onze eigen installatie die op die dag al gebruikt kan worden, zij het met enige hulpmiddelen. Alle parochianen kunnen dan de herdenkingsdienst thuis via ons eigen YouTube op de iPad, telefoon, laptop of televisie volgen. De link naar ons eigen YouTubekanaal wordt enkele dagen van tevoren op deze website bekendgemaakt.

Meer informatie:

Pater Hans de Visser