Eenheid in verscheidenheid

Klik hieronder op een kerkdorp

A | A | A

nieuws

In en om de torens HHP: maart 2021

13-03-2021

Op donderdag 11 maart  jl. vond de derde vergadering, de maartvergadering, van het bestuur van de Heilig Hartparochie van dit jaar plaats. Naast een aantal huishoudelijke aangelegenheden werden de volgende zaken besproken en/of besloten.
 
● ‘Van Maria Lichtmis tot Pinksteren’
Dit is weer een prachtig boekje van uitgever Adveniat met meer dan 200 pagina’s mooie, inspirerende teksten, gedichten en overwegingen. Dit is elke vrijdagmorgen in de Sint-Petrusbasiliek te koop voor minimaal € 2,--; meer geven kan en mag. Ook kunt u contact opnemen met het secretariaat. 

● Vieringen met het feest van Pasen
Met en rond het feest van Pasen zijn er in alle kerkdorpen nogal wat vieringen. Deze worden de komende weken allemaal in één schema gezet en op de website gezet. Ook worden er enkele vieringen voor de a.s. vormelingen en communicanten aan toegevoegd. Deze laatste zijn overigens besloten. Voor enkele vieringen in Boxtel moet men zich aanmelden. Er wordt nog bekendgemaakt voor welke dat zijn. 

● Veel Paasvieringen via Omroep Dommelland
Evenals verleden jaar proberen we ook dit jaar weer zoveel mogelijk vieringen van en met Pasen via Omroep Dommelland uit te zenden. Dit gebeurt vanuit de kerk van Liempde. Welke en wanneer wordt momenteel uitgezocht en op een rij gezet. 

● Oppakken van pastorale zaken
Heel veel zaken gaan natuurlijk door al gelden voor alle bijeenkomsten de coronabeperkingen. Na het feest van Pasen wordt het Bijbeluurtje in een nieuw jasje gestoken, het wordt digitaal interactief. Aan de vorm waarin wordt gewerkt. Dit geldt ook voor de tweede Alphacursus. Ook deze start na Pasen en gaat digitaal. Daarnaast proberen we ook de Kids Club digitaal op te starten; de Tienergroep doet dit al maanden en met veel succes en plezier.   
Binnenkort wordt er een (digitale) vergadering gepland met de Werkgroep Familieberaad en leden van het Pastoraal Team. Hierna laten we weer zeker van ons horen over verdere en nieuwe activiteiten. 

Secretariaatsvrijwilligers aan de slag
Het proces van werving en selectie is afgerond en er zijn inmiddels vijf secretariaatsvrijwilligers benoemd. Dit zijn, Kees Doevendans, Petra van Esch, Ingrid de Haas, Yvonne de Riet en Mechthild de Waal. Zij zijn allen al aan het werk en hebben ieder zo hun taken op basis van belangstelling, kennis en kunde en soms ook een beetje noodzaak. Yvonne de Riet draagt de zorg voor de directe aansturing van alle vaste en vrijwillige medewerkers.
Met ingang van maandag 15 maart a.s. is het secretariaat voortaan de hele dag bereikbaar. Dit wil zeggen van 09.00-12.30 uur en van 13.00-16.30 uur. Daarna wordt de telefoon zoals gebruikelijk doorgeschakeld.
Mocht u ook of alsnog belangstelling hebben om ons te komen helpen, dan kan dat. U hoeft niet per se al vrijwilliger te zijn, maar wel graag ‘kerkbetrokken’. Heeft u belangstelling, neem dan contact op met het secretariaat. Telefoon: 0411 - 67 22 15.

● Herdenkingsviering voor pater Hans de Visser
Op donderdag 25 maart a.s. is het precies één jaar geleden dan onze geliefde pater Hans de Visser aan de gevolgen van een corona-infectie is overleden.
Op die donderdag zullen we hem in de Sint-Petrusbasiliek herdenken, samen met zijn familie, paters en anderen van de Minderbroeders Kapucijnen. De viering begint om 11.00 uur en is dus voor genodigden en daarom (helaas) besloten. Het kan wegens de aantallen in verband met de coronamaat-regelen niet anders.
We gaan deze viering echter wel streamen met onze nieuwe installatie in de Sint-Petrusbasiliek. De link wordt tijdig op de website van onze parochie bekendgemaakt. Maak hiervan gebruik a.u.b.     

● De Vastenactie 2021 loopt
Deze actie voor het project ‘Werken aan je toekomst’ is alweer enkele weken geleden van start gegaan. Deze loopt tot aan Pasen. U kunt uw bijdragen kwijt in de gebruikelijke enveloppen (in de bussen in de kerken) maar geld overmaken kan natuurlijk ook. Maak het geld over naar bankrekening: NL21 INGB 0000 0058 50, t.n.v. Vastenactie, Den Haag.
U kunt ook via onze website betalen via de IDEALfunctie. Klik aan op uw eigen kerkdorp en het geld komt dan in uw eigen kerkdorp bij de actie terecht…!

● Video- en streamingsapparatuur in de basiliek
Deze kunnen we realiseren omdat we in de tweede helft van vorig jaar een stevige nalatenschap hebben ontvangen van Wim Aarns en Annie Aarns-Zijm. Graag willen we hen hiervoor postuum en in de persoon van hun nicht Astrid van harte danken. De installatie is nagenoeg klaar en wordt op die 25ste maart voor het eerst gebruikt.
Inmiddels zijn er al heel wat afspraken over de meest uiteenlopende zaken over het gebruik gemaakt. Er is ook al een camerateam in wording van ongeveer 5-7 personen. Dit team wordt na 1 april geschoold zodat straks alles goed gaat verlopen. Mocht je nog belangstelling hebben om cameraman c.q. -vrouw te worden, neem dan contact op met het secretariaat. 

● Groot onderhoud aan de basiliek
Jaarlijks wordt van alle monumentale kerken van onze parochie, alle behalve die van Lennisheuvel, door de Monumentenwacht een onderhoudsrapport opgemaakt. Op basis daarvan wordt samen met het bisdom een vijfjarenonderhoudsplan opgesteld. Omdat de drie kerken een Rijksmonument zijn ontvangen we van de Rijksoverheid onder een aantal voorwaarden een (BRIM)subsidie. Daar zijn we erg blij mee maar we moeten daarnaast zelf het grootste gedeelte van het bedrag ophoesten. Het groot onderhoud is ook nog eens gruwelijk duur.
Enkele weken geleden zijn we gestart met stevige restauratiewerkzaamheden in de Sint-Petrusbasiliek. Deze verlopen voortvarend ook al schrikken de vaklui van wat ze soms tegenkomen. Maar goed dat er aandacht voor is en zaken terdege worden aangepakt. Zie ook de verdere informatie die binnenkort op de website verschijnt.
 
● Goede rendementen op de beleggingen
Het bestuur heeft zijn ‘overtollige’ gelden op een degelijke en verantwoorde wijze bij de beleggingsfondsen van het bisdom belegd. De rendementen daarvan waren in 2020 weer goed. Drie procent daarvan mogen we meenemen in de jaarlijkse exploitatierekening waardoor deze er florissanter uitziet. We vertrouwen erop dat ook in dit jaar én komende jaren de rendementen goed zijn en zullen blijven.

● Doneerschema IDealbetalingen
Na het verzamelen van ideeën en tips bij bestuur en contactgroepen is dit schema voor 2021 vastgesteld. U ziet het successievelijk op de website verschijnen. Nu staat de IDEALfunctie open voor de Vastenactie 2021.

● Inrichting van de Jaarrekening
De opzet én de inrichting van de jaarrekening voor alle parochies wordt door het bisdom verder op elkaar afgestemd. Dit gebeurt in het programma EcaxtOnline en dit is weer aan het programma DocBase gekoppeld. Ook wij doen daaraan natuurlijk mee en starten daarmee per 1 januari 2021.

● Digitaliseren van alle begraafplaatsgegevens
Veel gegevens zijn natuurlijk al gedigitaliseerd, maar helaas nog niet alle. Dit kost veel menskracht van vrijwilligers. Nu DocBase ook is ingericht voor de begraafplaatsenadministratie gaan we een flinke inhaalslag inzetten. Daarbij worden de secretariaats-vrijwilligers ingezet. Deze klus wordt meteen opgepakt.

De volgende bestuursvergadering is op donderdag 1 april 2021 om 09.30 uur.