Vrijwilligers bieden helpende hand

19-03-2021

De secretariaatsvrijwilligers steken sinds begin maart de handen uit de mouwen

Tientallen vrijwilligers steken elke week daadwerkelijk de handen uit te mouwen en doen veel secretarieel werk voor de parochie en voor zijn vier kerkdorpen. Dat doen ze al jarenlang…! Zij hebben veel kennis van zaken, zijn kerkelijk betrokken, hebben wat over voor de medemens én zijn super gemotiveerd. Deze vrijwilligers dragen we op handen maar ze worden ook ouder, dragen hun taken over en nemen uiteindelijk afscheid. Veel kennis, ervaring en kunde gaat daarbij verloren. Voeg daarbij het vertrek van de coördinator van het secretariaat en de toenemende complexiteit van een parochieorganisatie en je gaat zoeken naar een duurzame en vooral betaalbare oplossing. Die heeft het bestuur gevonden door het aanstellen van secretariaatsvrijwilligers.

De ideeën en gedachten kwamen na de zomer van 2020 op tafel, midden in de coronacrisis. De drukte nam toe en de coronaperikelen met de daaruit voortvloeiende werkzaamheden eisten hun aandacht. Met de aanstaande pensionering (1 januari 2021) van de coördinator van het secretariaat kwam de gedachtevorming in een stroomversnelling. Wordt er nu en in de nabije toekomst gekozen voor het dubbele aantal secretariaatsuren met ook een aanzienlijke verhoging van de kosten of zoeken we een andere oplossing? Ook werd nagedacht over de bereikbaarheid van het secretariaat, een openstelling ’s morgens én ’s middags is al jaren een vurige wens.

De oplossing is gevonden: we gaan gemotiveerde en betrokken parochievrijwilligers op het secretariaat aanstellen. Hiermee kan deskundigheid met aanwezige expertise worden gecombineerd, kunnen de werkzaamheden worden verbreed en uitgediept. Ook vinden we dan wellicht antwoorden voor oplossingen en ingewikkelde zaken als een geavanceerde ledenadministratie, rapportages en kunnen we het secretariaat de hele dag openstellen en daarmee de bereikbaarheid vergroten. We zijn dan optimaal bereikbaar en alle kennis en kunde wordt gewaarborgd. Daarnaast krijgen we veel arbeidsuren ter beschikking.

Deze gedachte is in de afgelopen maanden uitgewerkt en vormgegeven en er in december door het bestuur voor gekozen. Na een werving- en selectieprocedure hebben we vijf vrijwilligers kunnen benoemen. We noemen hen secretariaatsvrijwilligers. Dit zijn Kees Doevendans, Petra van Esch, Ingrid de Haas, Yvonne de Riet en Mechthild de Waal. De dagelijkse werkzaamheden en inzet van dit secretariaatsteam worden door Yvonne de Riet aangestuurd.

De leden van het secretariaatsteam zijn twee dagdelen aanwezig en hebben ieder hun eigen werkzaamheden. De start hiervan is al per 1 maart jl. gemaakt en de werkzaamheden, taken en bevoegdheden kunnen nog worden uitgebreid en verdiept. Alle teamleden doen alle algemene werkzaamheden zoals onder meer de telefoondienst, het ontvangen en te woord staan van bezoekers, kopieerwerkzaamheden en het verrichten van corveewerkzaamheden. Voor al deze inzet en bijkomende verplichtingen ontvangen zij een geringe vrijwilligersvergoeding.

De eerste weken zijn prima verlopen en de nieuwe medewerkers zijn volop begonnen. Een aantal instructiebijeenkomsten hebben plaatsgevonden en meerdere zullen volgen. Ook aan scholing in groepjes en individueel wordt en is al gedaan. Mocht u alsnog belangstelling hebben dan kan dat, ook al bent u nog geen vrijwilliger en wilt u dat worden. Neem contact op met een van de bestuursleden of het secretariaat. Telefoon 0411 – 67 22 15. Laat van u horen…

Door het aanstellen van de secretariaatsvrijwilligers zijn de openingstijden van het secretariaat met ingang van 15 maart jl. verruimd. Deze zijn als volgt: maandag tot en met donderdag van 09.00-12.30 uur en van 13.00-16.30 uur en op vrijdagochtend. In voorkomende gevallen en na de sluitingsuren wordt u doorverwezen en wordt de telefoon doorgeschakeld.