Coronamaatregelen versoepeld

25-06-2021

Met ingang van het weekend van 26-27 juni worden de coronamaatregelen in de katholieke kerken versoepeld

De bisschoppen van Nederland hebben in gezamenlijk overleg besloten de coronamaatregelen in de katholieke kerk te versoepelen. Deze versoepelingen van een aantal maatregelen gaan op zaterdag 26 juni in. Een aantal basisregels blijft gehandhaafd. Een hele opluchting en veel activiteiten kunnen weer worden opgepakt en zeker in aanloop naar het nieuwe werkjaar. Veel (werk)besprekingen zijn gepland, onder meer met een aantal de koren die al zolang thuis moesten blijven.

De Nederlandse bisschoppen kwamen voor de Rooms-Katholieke Kerk met een update van het protocol ‘Kerkelijk leven op anderhalve meter’ die op zaterdag 26 juni ingaat. In de update wordt een aantal versoepelingen aangekondigd. Nu er weer meer kan en mag in de maatschappij als het gaat om corona, zien de bisschoppen ook mogelijkheden om de maatregelen voor de R.-K. Kerk aan te passen.

De belangrijkste maatregelen zijn de volgende:
  • Het maximaal aantal aanwezigen in de kerken was en blijft als volgt: Boxtel 100 | Esch 65 | Lennisheuvel 35 | Liempde 65.
  • Er hoeven bij binnenkomst én het verlaten van de kerken geen mondkapjes meer gedragen te worden (deze zijn dus niet meer nodig).
  • Een gezondheidscheck blijft alsmede een registratie van het aantal aanwezigen (alleen bijhouden van de aantallen).
  • De anderhalve meter afstand houden blijft bij alle parochie-activiteiten én in de kerken gehandhaafd.
  • Alle intern getroffen maatregelen blijven van kracht zoals de looplijnen in de kerken, de geplaatste spatschermen, de hosties met het pincet uitdelen en andere.
Met deze afspraken en voorschriften hopen we een goede en veilige kerkgang te bevorderen en weer veel zo niet alle activiteiten binnen de parochie te kunnen oppakken. We vragen de kerkbezoekers ook begrip voor het naleven van de maatregelen die wij nog moeten hanteren.