In en om de torens: dec. 2021

07-12-2021

Op donderdag 2 december jl. vond de elfde vergadering, de decemberververgadering, van het bestuur van de Heilig Hartparochie van dit jaar plaats. Naast een aantal huishoudelijke aangelegenheden werden de volgende zaken besproken en/of besloten.

● Infosheets informatieavond Heilig Hartparochie op de website te vinden
De informatieavond op woensdag 17 november jl. kon wegens de getroffen coronamaatregelen helaas niet doorgaan. De informatiesheets en een verantwoording van de jaarcijfers van 2020 zijn op de website van de Heilig Hartparochie te vinden. Veel leesplezier! De parochieavond zelf wordt in een later stadium ingehaald.

● Coronamaatregelen tot en met Kerstmis
De coronaregels blijven tot en met Kerstmis onverminderd gehandhaafd. Op voorschrift van de overheid en de bisschoppen zijn de basisregels voor onze parochie:
  • bij verkoudheid, hoesten, griepverschijnselen, etc.: thuisblijven;
  • bij binnenkomst en verlaten van de kerk een mond/neusmasker op;
  • de handen bij binnenkomst ontsmetten;
  • houdt in de kerk anderhalve meter afstand en neem plaats op een gestickerde zitplaats;
  • hoesten in de binnenkant van de elleboog;
  • er mag zachtjes worden meegezonden;
  • beperkte toegang bezoekers: Boxtel ca 100 | Esch ca 65 | Lennisheuvel ca 30 | Liempde 65;
  • aan de deur vindt een gezondheidscheck plaats en er wordt geteld.
Verder zijn de volgende zaken afgesproken:
  • er vinden na 17.00 uur geen vieringen meer plaats; alle vieringen (H. Missen) worden verplaatst of vervroegd naar 16.00 uur;
  • alle vergaderingen en bijeenkomsten na 17.00 uur worden afgelast dan wel vervroegd;
  • koren en muziekverenigingen mogen in klein groepen optreden met minimaal 1,5 meter onderlinge afstand;
  • met het feest van Kerstmis worden extra H. missen gestreamd en/of via Omroep Dommelland uitgezonden.
Ongeveer twee weken voor de kerstdagen komt er zoals gewoonlijk een compleet schema van alle H. missen en vieringen op de website te staan.

● Realisering appartement in het Koetshuis
Het appartement in het Koetshuis zal rond 1 februari 2022 gereed zijn. Daarna wordt dit via de website Funda verhuurd. We houden u van de verdere voortgang op de hoogte en let ook op de website Funda.

● Restauratiewerkzaamheden toren basiliek
Deze werkzaamheden zijn klaar, opgeleverd en afgerond. De grote klus is voortvarend verlopen en de parochie is weer een flink bedrag armer. Maar… de tufstenen rand ziet er weer prima uit. Dit betekent ook dat de steiger weer weg is en dat de Kerkstraat weer toegankelijk is.

● Vaststelling vaste documenten
In deze vergadering zijn ook de geijkte documenten vastgesteld. We noemen:
- het rooster van aftreden per 1 januari 2022;
- de bezetting van het bestuur, de bestuurscommissies en de pastorale werkgroepen;
- het vergaderschema 2022 van het bestuur;
- de tarieven voor 2022 van allerhande zaken.
Alle zaken zijn of worden binnenkort op de websites van de parochie vermeld.

● De parochiegids in ontwerp gereed
De parochiegids 2022-2023 is in ontwerp gereed en er wordt nu de laatste hand aan gelegd. Daarna gaat deze naar de drukker. Dit boekwerkje, een handige adressen- en telefoonnummergids, wordt in januari 2022 bijna huis-aan-huis verspreid.

● Een kerstkaart van de Heilig Hartparochie
Met én rond de kerstdagen worden er na alle vieringen weer kerstkaarten van de parochie uitgedeeld. Deze worden óf uitgereikt of op de tafels bij de uitgang klaargelegd.

● Verzekeringsportefeuille ondergebracht
De verzekeringsportefeuille van alle kerkelijke gebouwen en de pastorie is weer ondergebracht. Na een gedegen vergelijking van meerdere aanbiedingen is weer gekozen van de maatschappij Donatus.

● ‘Geef vandaag voor de kerk van morgen’
Dit is het motto van de Actie Kerkbalans 2022. Deze wordt momenteel door de Werkgroep Kerkbalans in de steigers gezet en verder uitgewerkt. De kerkbijdrageactie vindt einde januari 2022 plaats. Tegelijkertijd met de brieven wordt dan dus ook de Parochie-gids 2022-2023 verspreid.

● Evaluatie van de nieuwe vorm van collecteren
Voor deze vorm van collecteren voor extra, goede doelen is twee jaar geleden gekozen. Het betrof een regeling van de zogenaamde ‘meeropbrengst’. Deze regeling is in de afgelopen jaren niet goed uit de verf gekomen. Daarom heeft het bestuur nu besloten de vier kerkdorpen vrij te laten voor de te kiezen vorm van deze extra collecten. Deze wordt dan steeds bij de kerkberichten van elk kerkdorp vermeld.

We wensen iedereen een zalig en gelukkig
kerstfeest, mooie feestdagen en een gezond
en gelukkig 2022!

De volgende bestuursvergadering is
op donderdag 13 januari 2022 om 11.00 uur.