Versoepeling coronaregels

23-02-2022

Met ingang van vrijdag 25 februari worden de coronaregels in de kerken versoepeld

In de afgelopen dagen zijn door de Nederlandse bisschoppen de coronaregels in de kerken stevig versoepeld. Dit in navolging van de landelijke aanpassingen. Deze minder strenge coronaregels binnen de kerken treden vanaf a.s. vrijdag vanaf 25 februari 2022 in werking. De anderhalvemeter afstand en het mond- en neuskapje verdwijnen en daarmee worden ook de maximale aantallen in de kerken losgelaten. Er mogen nu in elke kerk maximaal 500 bezoekers binnen.

Dit betekent dat er weer heel veel mensen in de kerken mogen, bijna zonder beperking, en dat er niet meer gereserveerd hoeft te worden voor zover daar nog sprake van was. De bezoekers mogen gaan zitten waar en naast wie ze willen. De coronastickers zullen geleidelijk aan in de meeste kerken worden verwijderd. Dit geldt ook voor de markeringen van de banken en de pijlen van de looplijnen.

Eindelijke een stap terug naar het waarschijnlijk wel nieuwe normaal. Vooral de beslissing dat het mond- en neuskapje niet meer verplicht is geeft letterlijk en figuurlijk meer lucht én minder beslagen brillen. U mág het natuurlijk wel dragen. De handen ontsmetten wordt nog wel geadviseerd.
Wij zorgen nog wel voor enkele zaken zoals de schermen met communie uitreiken, het ‘op afstand’ van de vredeswens, het luchten van de kerken en andere, minder in het oog springende maatregelen.

De basisregels blijven wel gehandhaafd:
  • Bij verkoudheid, hoesten, griepverschijnselen, etc.: thuisblijven
  • handen bij binnenkomst in de kerk ontsmetten
  • hoesten in de binnenkant van de elleboog
  • een mond- en neuskapje mag, maar hoeft niet
We vragen u de bovenstaande regels in acht te blijven nemen.

Bijna alle activiteiten zijn weer opgepakt, enkele worden geleidelijk aan opgestart en nieuwe staan op de rol. Ook de (kerk)koren gaan weer bij elkaar komen en beginnen weer te zingen. Andere bleven dat in kleine groepen doen. We zijn erg blij dat we weer volop kunnen vieren en alle activiteiten kunnen doorgaan.

Een H. Mis tijdens de corona in 2021