Ja zuster, nee zuster

16-03-2022

Unieke uitvoeringen van Ja zuster, nee zuster

In april van dit jaar staan Kees Doevendans, Jos Vervoort en Adrie van Osch op het podium met vier optredens van de alom bekende hilarische tv-serie 'Ja zuster, nee zuster'. Met hun vrolijke noot zullen zij velen terug weten te brengen naar warme herinneringen uit de kinderjaren.

De tv-serie 'Ja zuster, nee zuster' (verderop te lezen als JZNZ) was in de jaren 1966 t/m 1968 de meest succesvolste serie op de Nederlandse televisie. Vele mensen denken hier met een warm hart en grote glimlach op het gezicht aan terug. Dit geldt ook voor de drie heren.

Kees Doevendans, dirigent van het Boxtelse Sint-Petruskoor en actief als secretariaatsmedewerker bij het Pastoraal Centrum, en Jos Vervoort en Adrie van Osch, ook wel bekend als het duo 'Two of Us' met o.a. hun formidabele vertolking van songs van de The Beatles, hebben de handen ineen geslagen voor dit project. Vreemden zijn zij niet voor elkaar. Adrie en Jos zijn zwagers. En Jos en Kees kennen elkaar al vanuit hun jonge jaren bij het jongenskoor van de voormalig Heilig Hartkerk.

Jos en Adrie hebben al eerder opgetreden met muziek van JZNZ samen met hun zwager Huub van Dongen. Na het overlijden van Huub in 2011 is het project JZNZ geparkeerd. Maar de muziek is blijven kriebelen. Toen zij Kees zo'n 4 á 5 jaar geleden een liedje hoorden spelen van JZNZ was een nieuw project dan ook al snel geboren.

Om de liedjes van Harrie Bannink met teksten van Annie M.G. Schmidt zo origineel mogelijk over te kunnen brengen heeft Kees zelfs een nieuw keyboard aangeschaft. Deze kreeg al snel de naam Harrie. (Naar Harrie Bannink.) Wat grappend en grollend wilden Kees en Jos vervolgens de gitaar van Adrie 'Annie' noemen, maar tot op de dag van vandaag heet de gitaar nog steeds gewoon 'gitaar'.
Voor zichzelf hebben de drie nog geen groepsnaam bedacht. Gekscherend noemen zij zich wel eens onderling "de gezusters", maar een groepsnaam... Wie weet volgt deze nog ooit in de toekomst?

Vooralsnog staan er vier uitvoeringen gepland. Op 8, 9 en 10 april in het Kunstcafé te Boxtel. En een uitvoering in De Knoptoren te Sint Oedenrode. Allen kleinschalig met de mogelijkheid van 40 bezoekers. Door coronamatregelen was dit aantal bezoekers noodgedwongen. Nu echter houden Jos, Adrie en Kees dit aantal zelf graag aan vanwege het intieme karakter van de kleine setting. "JZNZ leent zich niet voor een groot, kaal podium. Dat vraagt om betrokkenheid en warmte in intieme setting."

Kaartjes voor de vier optredens zijn niet meer te verkrijgen. (Dat zegt genoeg over de verwachtingen die de mensen hebben en hoe de liedjes van JZNZ nog steeds leven.) De kaartjes waren vrijwel meteen al uitverkocht. Gezien die snelle uitverkoop, de lovende reacties van hun Try out-optreden in Breda vorig jaar en daarbij nog de vele mensen die aangegeven hebben graag te willen komen, denken de drie heren serieus na over het inplannen van nog meerdere uitvoeringen. Wanneer, waar en hoe... Dat is nog even de vraag. Maar hun grote wens is om de muziek van Harrie Bannink "Ja zuster, nee zuster" onder een nog veel groter publiek in Nederland te laten horen en herleven. "De originaliteit, de muziek en de teksten zijn geweldig! De muziek is zo prachtig! Het was de tijd ver vooruit."

Met zoveel lof en positieve kritiek van hun eerste optreden en met de brede muzikale talenten van "de Gezusters" Adrie, Jos en Kees moet deze droom en wens vast en zeker uit gaan komen!

Want zeg nu zelf: wie is er nu niet bekend met JZNZ? En wie kijkt nu niet terug op vrolijke herinneringen bij deze nostalgische tv-serie?

Wij wensen Kees, Jos en Adrie en alle toehoorders heel veel plezier en genietmomenten toe. Voor een voorproefje van de optredens kunt u klikken op DEZE LINK Dan komt u uit bij een opname van een van de 25 liederen (van het originele repertoire van 58) die zij ten gehore gaan brengen in Boxtel en Sint Oedenrode.

'Ja zuster, nee zuster' met leadzanger Jos Vervoort, op de gitaar Adrie van Osch en als toetsenman achter keyboard 'Harrie' Kees Doevendans. Hun leuze aan de mensen:

"BANNINK EN SCHMIDT ZIJN DE NEDERLANDSE LENNON EN MCCARTNEY!"

Meer informatie:

v.l.n.r. Jos Vervoort, Kees Doevendans, Adrie van Osch tijdens repetitie JZNZ