In en om de torens HHP: april 2022

13-04-2022

Op donderdag 7 april jl. vond de vierde vergadering, de aprilververgadering, van het bestuur van de Heilig Hartparochie van dit jaar plaats. Naast een aantal huishoudelijke aangelegenheden werden de volgende zaken besproken en/of besloten.

● 150 Kinderen uit Oekraïne gered
Onze diaken Pierpaolo Flesia heeft begin april met veel andere vrijwilligers uit Europa ongeveer honderdvijftig kinderen en hun moeders en andere verzorgers van het oncologische ziekenhuis in Oekraïne naar Italië overgebracht. Ze slaagden erin ongeveer 300 mensen te evacueren, van wie er 150 minderjarig waren en 35 zwaar gehandicapt. Op de heenweg waren hun meer dan 100 busjes volgeladen met voedsel, medicijnen en andere hulpgoederen. Zie ook het artikel op onze website www.heilighartparochie.nl
Voor deze gigantische en risicovolle operatie werden én worden donaties gevraagd. Deze donaties stroomden en stromen nog steeds binnen. Inmiddels is er meer dan € 3.500,-- ontvangen en al overgemaakt. Het bestuur heeft gemeend ook een flinke donatie te doen en aldus werd besloten.
Wilt u nog bijdragen? Dat kan: Iban: NL12 RABO 0 10 88 07 940 t.n.v. Heilig Hartparochie: omschrijving Diaken Pierpaolo Oekraïne. Meer informatie is te vinden op: https://www.stopthewarnow.eu/en/.

● De parochiegids ook op de website
De parochiegids 2022-2023 is einde januari bijna huis-aan-huis verspreid en is in goede aarde gevallen. Een steeds opnieuw geactualiseerde versie hangt aan de website van de HHP bij ‘Communicatie’ en dan naar ‘Parochiegids’.

● Vertrouwenspersoon
In de geactualiseerde Parochiegids (op de website) is ook de naam van onze vertrouwenspersoon opgenomen. Deze naam is ook op de website zelf geplaatst. Als vertrouwenspersoon van de Heilig Hartparochie is geestelijk verzorger Mathieu Hendriks aangesteld. Hij is bereikbaar via telefoonnummer 06 – 25 17 60 51.
De vertrouwenspersoon is verplicht tot geheimhouding van gegevens die hem uit hoofde van zijn functie zijn toevertrouwd.

● Brainstormavond bestuur
Deze avond vond op 23 maart jl. in het Pastoraal Centrum plaats. Op deze avond werd een start gemaakt van het opstellen van een beleidsplan voor het parochiebestuur voor de komende vijf jaren. Het was een inspirerende avond met veel opmerkingen, suggesties en veel zaken die in de parochie spelen. Op basis hiervan is een concept Sterkte- en Zwakteanalyse opgesteld. Deze vormt mede het uitgangspunt voor de Beleidsvisie 2022-2026.

● Nieuwe pastorale zaken draaien volop
Aangekondigde pastorale zaken staan inmiddels op de kaart. Deze worden alle zonder coronabeperkingen uitgevoerd, dus fijn samen in één ruimte.
  • Er is een nieuwe Alphacursus opgestart.
  • Er draait een cursus ‘Catholicism’. Dit zijn circa 20 avonden met een inleiding, een film en gesprekken.
  • Het synodale proces binnen de parochie is opgestart. Na de drukke paasdagen komt er een avond voor alle parochianen. U hoort van ons. Hou daarvoor de website en de weekbladen in de gaten.
  • Er komt een zogenaamde ‘Beatlesavond’. Dit is één ‘losse’ avond tijdens welke pastoor Geertjan van Rossem ingaat op de muziek van de Beatles, de betekenis ervan en van de groepsleden zelf en de invloed van dit alles op de samenleving van toen.
● Pastor Harry van den Tillaart uit de running
Einde maart ontvingen wij het bericht dat pastor Harry van den Tillaart een herseninfarct heeft gehad. Wij schrokken er erg van en leven intens met hem mee.
We geven er op onze manier aandacht aan en gaan met de Contactgroep Lennisheuvel in gesprek hoe we de komende weken en maanden de pastorale zorg in Lennisheuvel kunnen vormgeven. We wensen Harry veel sterkte toe en een spoedig en algeheel herstel! Harry hou je haaks.

● Pastoorsbord en kostersbord onthuld
Op zondag 3 april is ook in de Sint-Petrusbasiliek een pastoorsbord en een kostersbord onthuld. Twee prachtige borden die veel aandacht kregen en waar menigeen blij mee was. In de kerk van Liempde hangt al een dergelijk bord en ook in de kerken van Esch en Lennisheuvel komt binnenkort een eigen pastoorsbord.
Het bestuur heeft op verzoek van enkele parochianen besloten om ook een pastoorsbord (en misschien kostersbord) van de voormalige parochies van Boxtel te maken. Het betreffen de Maria Reginaparochie en de H. Hartparochie. De gedachten gaan uit naar een gecombineerd bord dat in de luidtoren van de basiliek een plek gaat krijgen.

● Secretariaatsmedewerkers HHP
We kunnen nog enkele secretariaatsvrijwilligers gebruiken, bij voorkeur uit alle kerkdorpen. Dus als je belangstelling hebt, neem dan contact op met het secretariaat of bel met een van de bestuursleden.

● Combo van Fanfare Concordia in actie
Op Koningsdag 27 april 2022 speelt een combo van Fanfare Concordia in de toren van Liempde. Zij brengen dan van grote hoogte een aubade aan de koning en aan feestvierend Liempde. Ze spelen van circa 08.30-09.00 uur.

● Met de paasdagen wordt er flink gestreamd
In deze Goede Week en tijdens de paasdagen wordt er flink gestreamd. Bijna alle paasdiensten en -vieringen worden via YouTube rechtstreeks uitgezonden. U kunt ze via het YouTubekanaal van de Heilig Hartparochie ook allemaal terugkijken. Hoe…?
Ga naar YouTube en tik in: Heilig Hartparochie. De keuze is dan reuze. U kunt ook naar onze website www.heilighartparochie.nl gaan en zoek in de linker kolom: YouTubekanaal HHP. Klik daarop en kies de gewenste viering of zoek ze allemaal.

‘Geef voor de dag van morgen’

De volgende bestuursvergadering is
op donderdag 28 april 2022 om 11.00 uur.