Alpha: niet ik, maar wij

09-06-2022

Niet ik, niet jij, maar WIJ

Alpha... Dat smaakt naar meer! Dat bleek wel bij de slotbijeenkomst van de Alpha-cursus. De deelnemers en Team Alpha hadden een avond waar de stemming goed en melig inzat.

Donderdagavond 9 juni was de slotbijeenkomst van de Alpha-cursus in het Pastoraal Centrum in Boxtel. Deelnemers vanuit alle kanten van de parochie kwamen voor de laatste keer in deze samenstelling bijeen voor de Alpha-cursus.

Zoals iedere Alphabijeenkomst werd er begonnen met een overheerlijke maaltijd. Een mystery-kok heeft Team Alpha en de deelnemers met hun gasten verrast met speciale kookkunsten. Het toetje werd verzorgd door Lucas, een tiener-kok in opleiding. Het was weer genieten geblazen.

Na de maaltijd volgde een film met als thema "Hoe zit het met de Kerk?" Samen al die weken onderweg. En ja, hoe gaat het dan verder? De grootste boodschap van de film is dat God van ons houdt en dat wij samen de Kerk vormen met Jezus als hoofd. Een krachtige samenvatting die veel inhoud heeft.
En in die Kerk kunnen we aktief zijn. Bijvoorbeeld door je geloof te laten voeden met de avonden Catholicism die op de maandagavonden in het Pastoraal Centrum zijn. Door deel te nemen aan de Vieringen in de kerk. Of als vrijwilliger in de parochie aan de slag te gaan of te zijn.

Ook een krachtige samenvatting is wat de deelnemers vervolgens bij de evaluatie van de Alpha-cursus deelden. Hier wat Alpha-belevingen die werden genoemd:
  • Samen de maaltijd vieren; maakt het contact met elkaar makkelijk
  • Dankbaarheid
  • Gezelligheid en bron van inspiratie
  • Ik ben dichtbij Jezus gekomen
  • Bidden betekent nu meer dan ooit voor me
  • Ik wist veel over Geloof, nu nog veel meer
  • Ik ga de Bijbel lezen; met meer interesse er in
  • Je leert elkaar echt kennen in zo'n korte tijd; er ontstaan goede banden
  • Ik voelde me thuis in het geloof; nu wil ik het gaan delen met anderen.
  • De betrokkenheid in de deelgroepjes voelt fijn
  • Het bidden met de heilige Geest heeft me heel veel gedaan
  • Enthousiasme: veels tekort, de deelgroepjes
  • Iedereen hoort erbij
  • Alpha is "een wij"
Prachtige woorden. En niet zomaar woorden: ze staan voor de kracht van wat Alpha is en wat Alpha kan brengen in ieders mensenleven.
"Is er meer in het leven?" is ons Alpha-motto. Met recht kan er gezegd worden: "Ja, er is zeker meer in het leven!" Maar wat dat "meer" inhoudt daar kan eenieder zelf zijn of haar eigen invulling aan geven.
Dat bij de Alpha-cursus ontdekt is dat dat 'meer' ook te vinden is bij God kwam duidelijk naar voren. En hoe dat 'meer' betekenis heeft gekregen bij de deelnemers is voor ieder van hen en ook voor de leden van het Alphateam een geheel eigen ervaring.

De krachttermen 'Ontmoeten - Vragen - Ontdekken' waren verweven door heel de Alpha-cursus heen. Ontmoeten, (be)vragen en ontdekken van elkaar en van God (Vader, Zoon en heilige Geest). Hoe fijn en diep deze ontmoetingen zijn geweest kwam tekenend naar voren bij het laatste deel van de avond. In de tuin van de pastorie vond een kleine "after-party" plaats. Pastoor Geertjan van Rossem nam zijn gitaar mee de tuin in en met liedboekjes voor een ieder bij de hand werden uit volle borst bekende en minder bekende (pop)liedjes uit de oude doos meegezongen.

Alpha verbindt en doet iets met je. Dat moge duidelijk zijn. En dat Alpha de harten van de aanwezigen geraakt en beroerd heeft was ook duidelijk. Want vers van de pers, kwam er nieuws: er gaat een After-Alpha starten! Voor alle ouddeelnemers aan een Alpha-cursus in onze Heilig Hartparochie. Een maandelijkse bijeenkomst in Alpha-jasje. Hoe en wat precies wordt achter de schermen nog druk aan gewerkt. Maar de interesse en zin om te komen was er bij deze deelnemers nu al.

In het najaar gaat naar alle waarschijnlijk weer een nieuwe Alpha-cursus starten. Is uw nieuwsgierigheid gewekt? Of kent u iemand die u Alpha echt gunt? Zoveel plezier, gezelligheid, vrolijkheid en bordevol leuke ontmoetingen. We houden u op de hoogte! Want....

Alpha, dat smaakt naar meer!

Tot laat in de avond werd er bij de Alpha gezellig nagepraat en gezongen