In en om de torens: oktober

09-10-2022

Op donderdag 6 oktober jl. vond de negende vergadering, de oktobervergadering, van het bestuur van de Heilig Hartparochie van dit jaar plaats. Naast een aantal huishoudelijke aangelegenheden werden de volgende zaken besproken en/of besloten.

● De eerste familiedagen zijn goed geslaagd
Dit werkjaar zijn er al twee familiedagen geweest en beide zijn goed geslaagd. De dagen begonnen met een kopje koffie of thee met iets lekkers. Daarna waren er meerdere activiteiten: spellen en gesprekken met kinderen, groepsgesprekken met volwassenen (de ouders onder andere) en andere zaken. Vervolgens is er een gezamenlijke maaltijd. Als afronding werd er een gezinsmis gehouden. De missen zijn via het YouTubekanaal van de parochie terug te kijken.
De volgende familiedag is op zondag 6 november a.s. Dan worden ook de vormelingen van dit jaar gepresenteerd. We starten dan met een H. Mis om 10.30 uur in de basiliek. Het programma wordt dan als het ware omgekeerd.

● Project ‘Ik ga…’
Dit is een nieuwe pastoraal project. De ‘potloodtekeningen’ zijn gezet en nu wordt het project verder uitgewerkt. Hou de website in de gaten want het project komt de komende maanden in uitvoering. Hierover volgen natuurlijk ook mededelingen in het Brabants Centrum en via de mededelingen in de kerken.

● Vertrouwenspersoon
In de geactualiseerde Parochiegids (op de website) is ook de naam van onze vertrouwenspersoon opgenomen. Deze naam is ook op de website zelf geplaatst.
Als vertrouwenspersoon van de Heilig Hartparochie is geestelijk verzorger Mathieu Hendriks aangesteld. Hij is bereikbaar via telefoonnummer 06 – 25 17 60 51.
De vertrouwenspersoon is verplicht tot geheimhouding van gegevens die hem uit hoofde van zijn functie zijn toevertrouwd.

● Aanschaf streamingsapparatuur voor Liempde
De streamingsapparatuur in Liempde in aangebracht en operationeel. Voortaan kunnen dus in Boxtel en in Liempde vieringen digitaal worden opgenomen en  live via YouTube worden uitgezonden (gestreamd). De zondagvieringen van Liempde kunt u gewoon elke week via Omroep Dommelland blijven bekijken.
Het bestuur gaat ook alle uitvaartbegeleiders en -verzorgers door middel van een brief op de hoogte stellen van deze uitgebreide mogelijkheden. Bekijk ook alle andere vieringen want ze worden bewaard.

● Aanvangstijden H. Missen in Boxtel
De mistijden in de Sint-Petrusbasiliek zijn als volgt:
- H. Mis op zaterdagavond 18.30 uur (was 19.00 uur)
- Stille Mis op zondagochtend 09.00 uur (onveranderd)
- Hoogmis op zondagmorgen 10.30 uur (was 11.00 uur).
Wilt u hier s.v.p. mee rekening houden.

● Gered kruis krijgt een ereplek op de H. Hartbegraafplaats
Een door Henk Renders gered kruis van de voormalige wijkkapel/jeugdhuis De Burcht is gerestaureerd en krijgt een plaats op de H. Hartbegraafplaats in Boxtel. De inzegening van het smeedijzeren kruisbeeld dat op het torentje van de wijkkapel De Burcht stond is in het laatste weekend van oktober. De precieze datum wordt nog bekend gemaakt. Het kruis krijgt nu een nieuwe ‘ereplaats’ op de begraafplaats bij de kerk waartoe deze wijkkapel toebehoorde.

● Algemene informatieavond van het bestuur
Deze informatieavond van het bestuur wordt in het najaar in gemeenschapshuis De Walnoot in Boxtel gehouden. De definitieve dag en datum is donderdag 17 november, de aanvang is 19.30 uur. Een werkgroep is doende de bijeenkomst te organiseren.

● Herinneringsactie Kerkbalans
De herinneringsactie is door de werkgroep weer in de steigers gezet en her voorbereidende (druk)werk wordt gemaakt. In het weekend van 4, 5 en 6 november worden de brieven door tientallen vrijwilligers bezorgd. Parochianen die al gegeven hebben mogen wat extra’s geven, maar deze brief betreft een herinnering. Bij voorbaat hartelijk dank voor uw bijdrage.

● Omgaan met energie
Er is een ad hocwerkgroep samengesteld die de komende week gaat brainstormen over hoe we als parochie zuiniger en efficiënter kunnen omgaan met energie. Op basis van het advies worden in november indien gewenst verdere beslissingen genomen.

‘Geef voor de dag van morgen’
De volgende bestuursvergadering is
op dinsdag 1 november 2022 om 09.30 uur.