In en om de torens: november

04-11-2022

Op dinsdag 1 november jl. vond de tiende vergadering, de novembervergadering, van het bestuur van de Heilig Hartparochie van dit jaar plaats. Naast een aantal huishoudelijke aangelegenheden werden de volgende zaken besproken en/of besloten.

● Muziekprojecten in de basiliek

- Project Unbelievable
Dit project, een muzikale belevenis met drie volwassen muzikanten, vindt op zondag 18 december om 20.30 uur in de Sint-Petrusbasiliek plaats. De entree is vrij en iets geven mag altijd. Pastoor Geertjan van Rossem wordt in het hele gebeuren betrokken, hij is er onderdeel van. Te zijner tijd volgt er meer informatie.
- Project ‘Press-play’
Dit project wordt door medewerkers van Merheim verzorgd en vindt plaats op 5 mei 2023, op Bevrijdingsdag. Het is een bevrijdingsfestival geschikt voor in een spirituele omgeving. Ook hierover volgt straks meet informatie.

● Vertrouwenspersoon
In de geactualiseerde Parochiegids (op de website) is ook de naam van onze vertrouwenspersoon opgenomen. Deze naam is ook op de website zelf geplaatst. Als vertrouwenspersoon van de Heilig Hartparochie is geestelijk verzorger Mathieu Hendriks aangesteld. Hij is bereikbaar via telefoonnummer 06 – 25 17 60 51.
De vertrouwenspersoon is verplicht tot geheimhouding van gegevens die hem uit hoofde van zijn functie zijn toevertrouwd.

● 12,5-jarig priesterjubileum Jacques Grubben
Op zondag 27 november viert Jacques Grubben zijn 12,5-jarig priesterjubileum in Berg en Dal. Om 10.30 uur is er een plechtige Hoogmis, ’s middags is er een receptie van 14.30-16.30 uur. De H. Mis is in de Heilig Hartkerk, Oude Kleefsebaan 123a in Berg en Dal, de receptie is in de Piet Gerritszaal, Mgr. Suyslaan 4 in de Heilig Land Stichting.
U bent van harte uitgenodigd. Het parochiebestuur geeft vanzelfsprekend ook acte de présence.

● Pastoraal team ook naar Lennisheuvel
Pastor Harry van den Tillaart lukt het vanwege zijn beperkingen niet meer om in de geloofsgemeenschap Lennisheuvel te celebreren. Ook andere priesters zijn nauwelijks of niet meer te vinden. Al veel eerder is door het parochiebestuur besloten dat dan ook de priesters van de HHP in Lennisheuvel gaan celebreren. Hiertoe zijn goede oplossingen gevonden en deze worden met de Contactgroep Lennisheuvel gecommuniceerd.

● Parochieavond in De Walnoot
Deze informatieavond van het bestuur wordt in het najaar in gemeenschapshuis De Walnoot in Boxtel gehouden. De definitieve dag en datum is donderdag 17 november, de aanvang is 19.00 uur. De avond is zo goed als rond en het belooft ook een gezellige bijeenkomst te worden. Spreker op deze avond is Leo Fijen. Het thema van de avond is: ‘Hoop doet leven’.
Natuurlijk zorgen wij ook voor een natje en een klein droogje en is er na afloop een gezellig samenzijn.

● Kerstvieringen als vanouds…
Zoals het er nu naar uitziet gaan in de komende kersttijd alle vieringen als vanouds door. Daar zijn alle inspanningen van de parochie op gericht. Enkele weken vóór Kerstmis komen de totaaloverzichten weer op de website te staan.

● Omgaan met energie
De ad hocwerkgroep heeft op 26 oktober stevig vergaderd. Er zijn veel ideeën gespuid en afspraken zijn gemaakt. Nog niet alles is precies duidelijk. Eén dingen weten we wel zeker: we gaan in elke kerk en pastorie meten en daarna gaan we minder stoken. Dus een jas meer aan want we stoken geen te hoge temperaturen meer. Op die wijze willen we ook als kerk solidair zijn met vele parochianen die thuis ook een tandje minder ‘moeten’ stoken, omdat de portemonnee het gewoon niet toelaat om het heel warm te stoken.
Als voor ons alles duidelijk is worden de afspraken en maatregelen via de website gecommuniceerd.

● Adverteren op de website
Weer veel adverteerders hebben de weg naar de parochie gevonden. Het aantal is met twee toegenomen. Eén is er afgevallen. Dank aan de adverteerders die het ons mogelijk maken op een goede en moderne manier te communiceren. Wilt u ook adverteren? Dat kan natuurlijk, neem contact op met het secretariaat: 0411 – 67 22 15.

‘Geef voor de dag van morgen’

De volgende bestuursvergadering is
op dinsdag 29 november 2022 om 09.30 uur.