In en om de torens: januari

16-01-2023

Op donderdag 12 januari  jl. vond de eerste vergadering, de ‘januarivergadering’, van het bestuur van de Heilig Hartparochie van dit jaar plaats. Naast een aantal huishoudelijke aangelegenheden werden de volgende zaken besproken en/of besloten

● Evaluatie van de vieringen met Kerstmis
De vieringen in de vier kerkdorpen zijn over het algemeen goed bezocht al waren de aantallen beduidend lager dan voor de coronaperikelen. Het kerkbezoek in Lennisheuvel was overigens goed. Maar we zijn tevreden en vertrouwen erop dat de aantallen het komende jaar weer als vanouds zullen zijn. De vieringen zelf waren keurig verzorgd, sfeervol en waardig.

● Enkele pastorale zaken
  • De avondvieringen met Witte Donderdag en Goede Vrijdag komen in Liempde te vervallen. De middagvieringen gaan daar wel gewoon door. In de Sint-Petrusbasiliek gaan alle vieringen door en daar kunnen steeds alle parochianen terecht.
  • Binnen alle kerkdorpen zullen voortaan de hosties van ‘de bakkerij’ van diaken Pierpaolo Flesia en Andrea Flesia worden gebruikt.
  • Vanaf einde maart a.s. zullen in Lennisheuvel priesters van het Pastoraal team worden ingezet.
  • Vanaf het werkjaar 2023-2024 zal de Eerste H. communievoorbereiding en -viering centraal worden aangestuurd; de voorbereidingen kunnen dan ook gedeeltelijk in de kerkdorpen plaatsvinden.
  • In januari 2023 starten twee Alphacursussen: een voor de volwassenen en een voor de jongeren. De informatieavonden zijn respectievelijk op donderdag 19 en vrijdag 20 januari a.s.
  • Op zondag 15 januari is de jaarlijkse Nieuwjaarsviering met na afloop een kopje koffie/thee en borrel in het Pastoraal Centrum (deze is geweest en is goed geslaagd).
  • De ontwikkelingen in en binnen de Werkgroep MOV zijn uitvoerig besproken. Met betrokkenen wordt nader overleg gepleegd en worden gesprekken gevoerd.
● Vertrouwenspersoon
In de geactualiseerde Parochiegids (op de website) is ook de naam van onze vertrouwenspersoon opgenomen. Deze naam is ook op de website zelf geplaatst.
Als vertrouwenspersoon van de Heilig Hartparochie is geestelijk verzorger Mathieu Hendriks aangesteld. Hij is bereikbaar via telefoonnummer 06 – 25 17 60 51.
De vertrouwenspersoon is verplicht tot geheimhouding van gegevens die hem uit hoofde van zijn functie zijn toevertrouwd.

● Heilig Bloedprocessie wordt op film gezet
De opzet, organisatie en alles wat er binnen en om de Heilig Bloedprocessie gebeurt, wordt op film gezet. Er wordt een professionele (promotie)film gemaakt. De voorbereidingen worden al getroffen en de opnames vinden van april tot en met de zomer plaats.
Er zijn er worden externe subsidies en fondsen geworden. De Heilig Hartparochie heeft ook een aanmoedigingssubsidie van € 500,-- beschikbaar gesteld.

● Zuinig omgaan met energie
In de afgelopen periode is een aantal zaken met betrekking tot de voorgenomen maatregelen om zuinig met energie om te gaan uitgezocht. Met andere zijn we nog bezig. De door het bestuur genomen besluiten worden in neen artikel voor de website van de parochie vastgelegd en zo spoedig mogelijk gepubliceerd.
Over duurzamer oplossingen wordt nagedacht en die zijn voor kerken heel wat ingewikkelder dan voor reguliere woningen. We houden u op de hoogte.

● De Actie Kerkbalans 2023 van start
De Actie Kerkbalans is helemaal voorbereid en gaat in het weekend van 19, 20 en 21 januari van start. Alle parochianen ontvangen per adres een brief me daarbij gevoegd een mooie folder. Bekijk die eens… Deze staat namelijk vol activiteiten die binnen de parochie worden ontplooid en wellicht kunt u er uw voordeel meedoen en kunt u iets voor de parochie betekenen. We zien u graag komen

De volgende bestuursvergadering is op dinsdag 7 februari 2023

Een gezellige Nieuwjaarsreceptie in het Paswtoraal Centrum