In en om de torens: februari

12-02-2023

Op donderdag 9 februari jl. vond de tweede vergadering, de ‘februarivergadering’, van het bestuur van de Heilig Hartparochie van dit jaar plaats. Naast een aantal huishoudelijke aangelegenheden werden de volgende zaken besproken en/of besloten.

● Enkele pastorale zaken
  • De in januari 2023 opgestarte Alphacursussen, een voor de volwassenen en een voor de jongeren zijn goed begonnen en zijn ook ruim bezet.
  • De ontwikkelingen in en binnen de Werkgroep MOV zijn weer besproken. Met betrokkenen is overleg gepleegd en er zijn goede afspraken gemaakt.
  • Te zijner tijd wordt naar aanleiding van het vast te stellen definitieve Beleidsplan 2023-2027 bekeken in hoeverre een op te stellen Charitasfonds wenselijk is en indien ja, op welke wijze.
  • Deelname van jeugdigen en jongeren aan de Wereldjongerendagen 2023 in Portugal wordt vanwege de parochie deels gesubsidieerd.
  • Voor wat betreft de gevolgen van de aardbevingen in Turkije en Syrië wordt voor wat betreft acties aangesloten bij die van het Bisdom en andere organisaties.
● Vertrouwenspersoon
In de geactualiseerde Parochiegids (op de website) is ook de naam van onze vertrouwenspersoon opgenomen. Deze naam is ook op de website zelf geplaatst.
Als vertrouwenspersoon van de Heilig Hartparochie is geestelijk verzorger Mathieu Hendriks aangesteld. Hij is bereikbaar via telefoonnummer 06 – 25 17 60 51.
De vertrouwenspersoon is verplicht tot geheimhouding van gegevens die hem uit hoofde van zijn functie zijn toevertrouwd.

● Vervanging van oude energievretende apparaten
De inventarisatie hiervan is rond. Op basis hiervan wordt besloten om de oude en kapotte vaatwasser in het Pastoraal Centrum te vervangen door een energiezuinige. Dit geldt ook voor de heel oude koelkast uit de vorige eeuw.

● Onze kok Bergit Sanders stopt
De kok van het Pastoraal team, Bergit Sanders is per 10 februari gestopt. Op vrijdag 24 februari zal het bestuur en het Pastoraal team op een informele wijze van haar afscheid nemen.
Bij voorbaat danken we Bergit nu al voor haar jarenlange inzet en wensen haar een zo goede mogelijke post actieve tijd toe. Haar werkzaamheden en taken worden op een andere wijze ingevuld.

● Emeritus pastoor Richard Niessen is op 11 februari jl. overleden
De weleerwaarde heer Richard Niessen, oud-pastoor van de Sint-Petrusparochie, daarna Verrijzenisparochie en thans geloofsgemeenschap Boxtel van de Heilig Hartparochie, is op zaterdag 11 februari 2023 (72 jaar) overleden.
De avondwake met rozenkransgebed vindt op dinsdag 14 februari a.s. plaats in de Sint-Petrusbasiliek. De aanvang is om 19.00 uur. Na de wake kunt u als u dat wilt in de basiliek afscheid van hem nemen.
Het kerkelijk afscheid vindt plaats op woensdag 15 februari a.s. ook in de Sint-Petrusbasiliek. De aanvang van het afscheid is om 11.30 uur.
Dat hij nu als priester en herder van het bisdom 's-Hertogenbosch voorgoed mag delen in Jezus' verrijzenis. Wij wensen zijn familie en vrienden veel sterkte bij dit afscheid.

Oud-pastoor Richard Niessen