In memoriam Richard Niessen

14-02-2023

IN MEMORIAM

Een betrokken, gastvrije en bescheiden herder is van ons heengegaan

Op zaterdag 11 februari 2023 is oud-pastoor, de zeereerwaarde heer drs. Richard Gerard Niessen te Esch in de leeftijd van 72 jaar overleden. Oud-pastoor Richard Niessen was een betrokken en gastvrij mens tussen de mensen. Bij werd door heel veel parochianen omarmd, was altijd met zijn kerk doende en toonde bij de uitvoering van zijn priesterschap een zekere bescheidenheid. Vooral ook dat laatste sierde hem en maakte hem tot ‘de pastoor’ van de Sint-Petrusbasiliek, 27 jaren lang.

Richard Niessen is geboren in Deventer op 2 maart 1950 en tot priester van het bisdom van ’s-Hertogenbosch gewijd op 20 mei 1982. Zijn eerste benoeming in het bisdom van ’s-Hertogenbosch was in 1968 als pastoraal werker in de parochie Noord-West te Tilburg, waar hij na zijn priesterwijding door Mgr. Bluyssen pastor werd.
Per 1 februari 1984 werd hij benoemd tot mede-pastor en per 15 mei 1987 tot pastoor van de Sint-Petrusparochie te Boxtel, welke per 1 januari 2006 met de parochies H. Maria Regina en H. Hart van Jezus samenging in de Verrijzenisparochie. Van 1 januari 2001 tot 1 februari 2009 was hij tevens deken van het Dekenaat Boxtel.
Per 1 januari 2015 werd hij benoemd tot pastor van de nieuwe Heilig Hartparochie te Boxtel, uit welke functie hem vanwege zijn gezondheid en emeritaat per 1 juni 2015 eervol ontslag is verleend.

‘Hij was een heel gastvrije en dankbare man met wie je prima en fijn kon samenwerken. Niks was hem teveel en hij was altijd bereikbaar als je hem nodig had’, aldus Henk van Casteren, nu acoliet van de basiliek en toentertijd hulpkoster bij wijlen koster Martijn Vlaminckx. Deze laatste was de steun en toeverlaat van pastoor Niessen. ‘Iedereen liep voor pastoor Niessen een meter extra, dat deed je gewoon, want hij was de pastorale herder en gaf zelf het goede voorbeeld. Daarnaast was hij ook een aimabel man, een geliefde persoon die voor alles wat je voor hem deed dankbaar was. Hij was ook altijd met - zijn kerk - bezig: zeven dagen per week en 24 uur per dag. Je kon eigenlijk niet zomaar bij hem op bezoek gaan, want er moest altijd wel iets klaar of eerst af’, aldus Henk, ‘Ja, zo was hij. Hij was een betrokken, gastvrij en gezellig mens…’

Richard Niessen had oog voor de vrijwilligers, toen nog in grotere getalen aanwezig dan nu. Hij stond voor hen klaar én zij voor hem. De omgang met elkaar was vriendelijk, er heerste altijd een goede sfeer en de inzet over en weer werd erg gewaardeerd. Daarbij kreeg hij ook geregeld hulp van wijlen pater Hans de Visser, want af en toe er even tussenuit vond hij ook wel leuk en in geval van ziekte was het nodig.

Oud-pastoor Jacques Grubben nam hem als kapelaan de laatste tijd steeds meer werk uit handen en nam na Richards emeritaat het stokje over. Feitelijk was dat al eerder namelijk bij de totstandkoming van de huidige Heilig Hartparochie per 1 januari 2015. De taak van Richard liep zo ten einde, temeer omdat zijn gezondheid hem in de steek begon te laten.

Na zijn emeritaat verhuisde hij in 2015 naar ‘achter de pastorie’, naar de Beiaard, waar hij met plezier heeft gewoond. Dicht bij ‘zijn’ kerk en zijn pastorie. Hij kwam er geregeld op de koffie en was daar een graag geziene gast. Zijn vele vrienden kwamen bijna dagelijks op bezoek en stonden altijd paraat bij zijn achteruitgaande gezondheid. Dat bleef ook zo toen hij in november 2019 naar het Wereldhuis in Boxtel verhuisde. In de Beiaard wonen en leven lukte namelijk niet meer en in dat Wereldhuis ontving hij alle zorg die nodig was en die hij verdiende. En de vrienden en veel vrijwilligers? Die bleven komen tot de dag van afgelopen zaterdag 11 februari. In de laatste maanden niet meer in Boxtel maar in het Buitenhuis van Esch waarin hij sinds juli 2022 noodgedwongen zijn intrek moest nemen.

De betrokken, gastvrije herder is niet meer onder ons. Hij is heengegaan naar de Heer op het feest van OLV van Lourdes, tevens de werelddag der zieken. ‘Vita mutatur, non tollitur’, ‘Het leven wordt veranderd, niet weggenomen’, de lijfspreuk van Richard Niessen. Moge de Heer hem met open armen ontvangen. Wij wensen zijn familie en vrienden veel sterkte bij dit afscheid.

De avondwake met rozenkransgebed vindt op dinsdag 14 februari a.s. plaats in de Sint-Petrusbasiliek. De aanvang is om 19.00 uur. Na de wake kunt u als u dat wilt in de basiliek afscheid van hem nemen.

De plechtige afscheidsviering vindt plaats op woensdag 15 februari a.s. ook in de Sint-Petrusbasiliek. De aanvang van het afscheid is om 11.30 uur. Deze viering wordt rechtstreeks uitgezonden via het YouTubekanaal van de Heilig Hartparochie. Klik daarvoor op deze LINK.

Liever geen bloemen, graag een vrijwillige gift voor Missio kinderen van Afrika. Hiervoor zullen collectebussen aanwezig zijn.

Oud-pastoor Richard Gerard Niessen