Vastenactie voor Zuid-Soedan

24-02-2023

Ontheemden in Zuid-Soedan staan dit keer in de schijnwerpers

Een eerlijke verdeling van welvaart en beschikbare bronnen, daar wil de jaarlijkse Vastenactie aan werken. Hoe kunnen wij achterover leunen als anderen honger lijden, dorst hebben of ziek zijn.
U kunt hen helpen door het doneren aan een van de projecten die door de Vastenactie zijn geselecteerd. Dit jaar zetten we een project in Zuid-Soedan extra in de schijnwerpers.

Door een gewelddadige burgeroorlog aldaar raakten 1,6 miljoen mensen ontheemd in eigen land. Warrap is de meest onderontwikkelde deelstaat en ging gebukt onder ernstig geweld door conflicten over hulp­ bronnen, seksueel geweld, diefstal en wraakacties. Door dit geweld en de voedselonzekerheid gaan mensen op zoek naar voedsel en veiligheid. Voor deze mensen wil de Vastenactie iets betekenen.

Het gekozen project voorziet erin dat ruim 1500 deelnemers, overwegend vrouwen, worden getraind in duurzame landbouw- en veeteeltmethodes. Doel is dat ze voldoende en gevarieerd voedsel voor hun families kunnen verbouwen en voldoende zaaigoed overhouden voor het volgend seizoen. Naast de trainingen en begeleiding ontvangen deze mensen ook het zaaigoed, gereedschappen en machines om de grond te bewerken.
Ook leren de gemeenschappen hoe ze zich kunnen voorbereiden op mogelijke natuurrampen en hoe ze de gevolgen kunnen beperken.

Wij hopen dat u meewerkt om dit project maar ook andere projecten te laten slagen. U kunt uw bijdrage overmaken naar onderstaand rekeningnummer van de Werkgroep Missie, Ontwikkeling en Vrede (MOV) van de Heilig Hartparochie.

Heilig Hartparochie
Bankrekeningnummer:  Nl69 RABO 0140 950192