In en om de torens: april

09-04-2023

Op dinsdag 4 april jl. vond de vierde vergadering, de ‘aprilvergadering’, van het bestuur van de Heilig Hartparochie van dit jaar plaats. Naast een aantal huishoudelijke aangelegenheden werden de volgende zaken besproken en/of besloten.

● Enkele pastorale zaken
  • De pastorale activiteiten op de maandag- en donderdagavonden werden goed bezocht. Het betreffen onder meer de inspiratievonden, filmavonden en de Alphacursussen.
  • In april, na Pasen, is er een oecumenische middag met dominee Marcel Zijlstra. Meer en gedetailleerde informatie volgt nog, onder meer via de website.
  • Op 11 mei a.s. is er een zogenaamde Alpha-experience-avond. Dan komen vertegenwoordigers van andere parochies bij ons een Alpha-avond bijwonen om te ervaren hoe een en ander in zijn werk gaat.
  • Acht vertegenwoordigers van onze parochie namen onlangs deel aan de tweede missionaire parochiedag in Veenendaal. Dit was een inspirerende dag die door ruim 700 deelnemers werd bezocht. Er waren goede sprekers met stimulerende presentaties en alle deelnemers gingen enthousiast naar huis.
  • Op 21 maart jl. was er een netwerkbijeenkomst in Helvoirt, georganiseerd door het bisdom. Onze parochie werd met vier personen vertegenwoordigd. De workshops op deze avond waren goed en ook inspirerend, de algehele inleiding was minder.
● Beleidsplan 2023-2027 Heilig Hartparochie
Het ‘Beleidsplan 2023-2027’ is in deze vergadering vastgesteld. Het zal in voldoende aantallen worden vermenigvuldigd. In de komende tijd wordt besproken op welke wijze we het plan intern en naar de buitenwereld gaan communiceren.
Inmiddels is een ad-hocwerkgroep bezig op een tiental kleinere studie- en werkgroepen samen te stellen die de in het plan genoemde actiepunten gaan bestuderen, uitwerken en zo mogelijk handen en voeten gaan geven. Deze groep is al stevig van start gegaan.

● Vertrouwenspersoon
In de geactualiseerde Parochiegids (op de website) is ook de naam van onze vertrouwenspersoon opgenomen. De naam van de vertrouwenspersoon is ook op de website zelf geplaatst.
Als vertrouwenspersoon van de Heilig Hartparochie is geestelijk verzorger Mathieu Hendriks aangesteld. Hij is bereikbaar via telefoonnummer 06 – 25 17 60 51.
De vertrouwenspersoon is verplicht tot geheimhouding van gegevens die hem uit hoofde van zijn functie zijn toevertrouwd.

● De communicatie via het Brabants Centrum
De communicatie via het Brabants Centrum gaat veranderen. De door de parochie te plaatsen kopij wordt ingekort. Vooral de misintenties en wisselende zaken en activiteiten worden voortaan kort vermeld.
De uitgebreide kopij komt zoals gewoonlijk wekelijks op de vijf websites. Op de hoofdwebsite staan alle algemene zaken van de parochie en de vier kerkdorpen en op de vier kerkdorpenwebsites de specifieke berichten van dat kerkdorp en de informatie over de missen, voorgangers en misintenties. Op deze wijze blijft u volop geïnformeerd.

● Van provider gewisseld
De parochie is van provider gewisseld voor wat betreft het e-mailverkeer. De daadwerkelijke uitvoering hiervan kostte nogal wat werk. Hierdoor zaten we enige tijd zonder e-mailverkeer.
Ook de streaming van de missen is daardoor enkele keren misgelopen. Helaas ook met Eerste Paasdag. Hiervoor onze welgemeende excuses.

● 2022: een slechts beleggingsjaar
Onze overtollige gelden, die deel uitmaken van de verplichte en andere voorzieningen en de ook verplichte reserves worden via het bisdom belegd. Dit gebeurt door professionele instituten. Terwijl 2021 een heel goed beleggingsjaar was, vormde 2022 hierin een schril contrast. Per saldo speelden we ongeveer quitte. De vooruitzichten voor 2023 zijn weer redelijk positief.

● Appartement in Koetshuis te huur
Het appartement in het Koetshuis komt binnenkort weer te huur. Mocht u belangstelling hebben dan kunt u contact opnemen met het secretariaat (0411 – 67 22 15) of met een van de bestuursleden.

● Trillingen in de klokkentoren van de basiliek
Door het luiden van de zware klokken in de Sint-Petrustoren kunnen door de trillingen eventueel scheurtjes ontstaan. Dat gaan we voorkomen door enkele aanpassingen aan de klokken te doen.

De volgende bestuursvergadering is
op vrijdag 12 mei 2023 om 09.30 uur.