Maria in het christelijk geloof

20-04-2023

Maria, wie is toch deze vrouw?

Pastoor Geertjan van Rossem en Dominee Marcel Zijlstra gingen in gesprek over Maria. Een Katholieke en protestantse visie op de rol van Maria in de christelijke kerken.

Vandaag, donderdag 20 april, zijn pastoor Geertjan van Rossem uit de Heilig Hartparochie Boxtel en dominee Marcel Zijlstra uit de protestantse gemeenschap Ede in gesprek gegaan over de rol van Maria. Er werd gekeken vanuit Rooms Katholiek perspectief en vanuit protestants perspectief.

Pastoor Geertjan begon met een presentatie en uiteenzetting van Maria zoals zij in het katholieke geloof wordt gezien en beleefd. Na een korte koffiebreak nam dominee Marcel het stokje over. Hij vertelde in zijn presentatie hoe Maria in de protestantse kerk gezien en beleefd wordt. Na de passievolle presentaties van beide heren gingen zij nog kort met elkaar in gesprek. En er was nog wat ruimte over om te reageren met vragen en opmerkingen vanuit de luisteraars.

Het was een boeiende middag die ruim 2 uur duurde. Twee uur met Brabants kwartiertje en nog wat extra tijd er aan vastgeplakt. Hetgeen voorbij vloog met zo'n gekwalificeerde sprekers. Het publiek was aandachtig. De zaal was vol en gevuld met geïnteresseerden uit zowel de katholieke als protestantse kerk.

Wie is toch die Maria, moeder van Jezus, die Jezus met "Vrouw" aanspreekt? Duidelijk werd dat er veel meer overkomsten zijn in de rol van Maria in beider christelijke geloof dan verschillen. En dat de rol van haar Zoon Jezus, als Redder, de hoogste plaats inneemt.

Zo broederlijk en zusterlijk verenigd was het een middag vol inspiratie, dat vraagt naar een vervolg. Wanneer die ontmoeting komt? Dat is nog even afwachten. Als idee klonk de Gebedsweek van de Eenheid volgend jaar. We laten ons verrassen. En in de tussentijd: voelt u zich vrij en geroepen om elkaar beter te leren kennen en eens op bezoek te gaan in elkaars kerk. Wat ons bindt is groter en sterker dan de verschillen die er zijn.

Pastoor Geertjan (l) en dominee Marcel (r) over de rol van Maria