Kelk en pateen voor Bukeye

21-04-2023

Heilig Hartparochie schenkt kelk en pateen aan de parochie Bukeye in Burundi

Van 22 tot 28 maart was onze diaken op verzoek van de Paus Johannes XXIII-gemeenschap, waartoe hij en zijn vrouw Andrea behoren, op bezoek in Burundi (Afrika). Burundi is zo groot als Nederland en er wonen ongeveer 13 miljoen mensen, waarvan ongeveer 50% jonger is dan 14 jaar en de gemiddelde leeftijd 17 jaar is. 80% Van de mensen leeft van de landbouw. Het Land wordt beschouwd als het armste land ter wereld en is een van de landen met de laagste menselijke ontwikkelingsindex op aarde.

In Burundi bevordert en volgt de gemeenschap Paus Johannes XXIII verschillende projecten ter ondersteuning van de armste bevolkingsgroepen. Vooral alleenstaande moeders met kleine kinderen die het risico lopen ondervoed te raken krijgen volop aandacht. Diaken Pierpaolo bezocht deze projecten om te bekijken en zo nodig te controleren of alles goed verliep.

Voor zijn vertrek kreeg diaken Pierpaolo een verzoek van de parochie van Bukeye: kent u voor ons iemand of een instantie die een kelk en een pateen kan vinden? We hebben deze echt nodig en de parochie zou ze graag willen hebben volgens de plaatselijke geestelijken. De materiële armoede in Burundi is namelijk groot, maar niet de geestelijke armoede.

Diaken Pierpaolo zegt bij zijn terugkeer van de reis: "Ik ben naar de mis geweest op zondagmorgen, om 10.00 uur. Het was de derde mis de eerste is om 06.00 uur. Eelke mis duurt twee uur met veel zang en dans. Elke mis wordt bijgewoond door 1.000 mensen, elke zondag 4.000 mensen! Aan het einde van de viering zijn er volgens traditie de mededelingen, deze duren ongeveer 20 minuten… Bij het verlaten van de kerk vroeg ik wat ze gelezen hadden: er waren 49 huwelijksaankondigingen, 49 paren die binnenkort in april gaan trouwen!"

Zoveel geestelijke rijkdom en zoveel materiële armoede. Daarom schonk onze parochie de zo gewenste kelk en pateen aan de parochie van Bukeye, zodat de eucharistie beter gevierd kon worden. Hoe mooi is deze verbroedering tussen parochies. Waarlijk de Kerk is universeel.
Bedankt Heilig Hartparochie namens de parochie van Bukeye!

Een indruk van de kerk en het altaar in Bukeye